Vil en amerikansk 220V / 60 Hz sav fungere i Danmark?

Jeg har længe ledt efter en bordrundsav, og er i den sammenhæng faldet for en amerikansk model, som kører 220V, 60Hz.

Mit spørgsmål er ganske enkelt - vil denne sav fungere på det danske net, uden at det forvolder problemer?

Herunder savens specifikationer:

Following are the power specifications for the G0690 10" 3HP 220V Cabinet Table Saw with Riving Knife:
 

Electrical:

Power Requirement........................................................................................................... 220V, Single-Phase, 60 Hz

Prewired Voltage.................................................................................................................................................. 220V

Full-Load Current Rating..................................................................................................................................... 12.8A

Minimum Circuit Size.............................................................................................................................................. 20A

Connection Type....................................................................................................................................... Cord & Plug

Power Cord Included.............................................................................................................................................. Yes

Power Cord Length................................................................................................................................................. 6 ft.

Power Cord Gauge......................................................................................................................................... 14 AWG

Plug Included.......................................................................................................................................................... Yes

Included Plug Type................................................................................................................................................ 6-20

Switch Type.......................................................................... Magnetic Switch w/Overload Protection & Disabling Pin


Jeg har længe ledt efter en bordrundsav, og er i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 24 apr 2014 18:08
Hvorfor skulle han dog det Klaus, alle nyere installationer er da ført frem med kabler hvori der også er 400 v eller 380 v om du vil. Derfor behøver der nødvendigvis ikke være sat en sikrings gruppe op til den !





Rigtigt, alle huse har i "tilgangs/hovedkabel" 3 faser og Nul, disse 3 faser er så delt ud til at lave 240v, altså fase + nul i forskellige dele af huset.

Personligt ville jeg ikke kunne undvære 400v i værkstedet, søjleboremaskine, svejser, kompressor ville jo ikke virke. Jeg har selv trukket kabel ud i værkstedet, fra en eksisterende 16A gruppe, men det er os kun fordi vi har 25A tarif sikringer, så er undergrupperne ikke omfattet af afgifter.

Desuden ville jeg os mene det er svært at undvære i køkkenet, selvom det efterhånden er svært at finde en ordenlig ovn og induktionsplade der kan give noget effekt.
Øhm, den der amerikaner... Den må slet ikke sælges eller bruges i DK, hvis den ikke er 1) CE mærket, og 2) overholder maskindirektivet.

(Det ser ud som om at man kan komme direkte ind til klingen uden at aktivere en sikkerhedsafbryder)

Ak.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Det kan du vidst på alle rundsave til privat brug....

Med venlig hilsen

Anders

Hej du skal også være opmærksom på akselens diameter, hvis den er i tommer kan det være svært at finde klinger som passer til den herhjemme i lille Danmark.

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Det er korrekt, heldigvis kan man dog købe reduceringsringe, så man kan anvende klinger med 30 mm boring. Disse kan f. eks. købes ved Dorch og Danola.

Med venlig hilsen

Anders

Tak for de mange input.

Jeg kommer desværre ikke til at investere i at få lagt 400V ind, så hvis i ligger inde med links til nye save eller input til brugte, som jeg bør holde øje med, der kører 220V, så hører jeg det gerne.

God weekend.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis