Vandskuring samt udskiftning af fuger i murværk m.m.

Hej derude :-)

Jeg forventer at skulle i gang med at vandskure mit rødstens hus i år og efterfølgende skal det males hvidt. Huset er fra 1951.

Inden da skal jeg have repareret fuger samt sokkel nogle enkelte steder.
Jeg skal endvidere bruge en fuge rundt om huset til føringsvej til et kabel til udvendig belysning som skal placeres på murværket.

Jeg søger derfor nogle gode og holdbare løsninger på nedenstående:

1)
Hvilken mørtel bør jeg fylde mine fuger med og hvor langt bør kablet ligge inde i fugen således jeg får en holdbar fuge?

2)
Hvilken mørtel bør jeg bruge til at reparere soklen med?

3)
Hvilken mørtel bør jeg bruge til at vandskure/filtse murværket?

4)
Fugerne i murværket ligger cirka 0 - 4 mm tilbage (det varierer). Kan det lade sig gøre at fylde dem når man trækker vandskuringsmørtel på, i stedet for at fuge alle fuger efter først.

5)
Er der nogle gode råd vedr. hvor stort et areal vandskuringsmørtel man bør trække på inden man begynder at filtse? Ligeledes ønskes nogle gode fif vedr. hvordan man laver en pæn overgang fra det areal man har filtset til det tilstødende areal hvor man skal i gang med at trække vandskuringsmørtel på?

6)
Fugerne i murværket er en anelse rødlige - vil det have nogen effekt på det færdige resultat når huset er vandskuret og efterfølgende malet hvidt?



Jeg håber i vil dele ud af jeres viden på området og på forhånd tak for hjælpen:-)

Vh. Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Youtube har rigtig mange gode videoer som besvarer dine spørgsmål. Bla. Weber laver fine videoer om vandskuring og fyldning af fuger.

God fornøjelse
Hej Trine,

Tak for svar. Jeg er dog godt kendt med weber, alfix osv. Og har også brugt youtube flittigt i den forbindelse.
Der findes jo et hav af muligeheder, så folks erfaringer hører jeg hellere end en vejledning fra dem der sælger produktet.

Derudover er det især pkt. 1, 5 og 6 der volder mig flest problemer, men da jeg skal igang med både fuger, sokkel og murværk vil jeg selvfølgelig gerne at de materialer jeg vælger kan arbejde sammen så derfor har jeg samlet flere spørgsmål så folk kan se helheden i det jeg skal igang med.

Og folk plejer jo at være skarpe med gode løsninger i dette forum :-)

Vh. Morten
Skrevet af Morten1982 på 22 apr 2014 17:08
Hej derude :-)

Jeg forventer at skulle i gang med at vandskure mit rødstens hus i år og efterfølgende skal det males hvidt. Huset er fra 1951.

Inden da skal jeg have repareret fuger samt sokkel nogle enkelte steder.
Jeg skal endvidere bruge en fuge rundt om huset til føringsvej til et kabel til udvendig belysning som skal placeres på murværket.

Jeg søger derfor nogle gode og holdbare løsninger på nedenstående:

1)
Hvilken mørtel bør jeg fylde mine fuger med og hvor langt bør kablet ligge inde i fugen således jeg får en holdbar fuge?

2)
Hvilken mørtel bør jeg bruge til at reparere soklen med?

3)
Hvilken mørtel bør jeg bruge til at vandskure/filtse murværket?

4)
Fugerne i murværket ligger cirka 0 - 4 mm tilbage (det varierer). Kan det lade sig gøre at fylde dem når man trækker vandskuringsmørtel på, i stedet for at fuge alle fuger efter først.

5)
Er der nogle gode råd vedr. hvor stort et areal vandskuringsmørtel man bør trække på inden man begynder at filtse? Ligeledes ønskes nogle gode fif vedr. hvordan man laver en pæn overgang fra det areal man har filtset til det tilstødende areal hvor man skal i gang med at trække vandskuringsmørtel på?

6)
Fugerne i murværket er en anelse rødlige - vil det have nogen effekt på det færdige resultat når huset er vandskuret og efterfølgende malet hvidt?



Jeg håber i vil dele ud af jeres viden på området og på forhånd tak for hjælpen:-)
1) Hvis du fræser kablet 3-4 cm. ind i fugen så vil jeg mene det burde holde. Fugen bør nok fuges i sand og cement 3-1, så der ikke er nogen der banker et søm i fugen
Kan også købes færdig under navnet cementpuds.

2) Sand og cement 3-1/cementpuds

3 Skalcem 2000 med eller uden farve kunne være et godt bud, men der er jo flere at vælge imellem.

4) Ja men det vil sikkert tørre uens i fugerne i forhold til på stenene. Der ved kan det blive næsten umuligt at få pænt! Nogle gange kan det derfor være en fordel først at lade det tørre nogle timer, skrabe det tørre overskydende mørtel væk ind til stenen og så trække et ekstra lag på som man så filser. Men det er ikke altid nødvendigt så prøv dig frem

5) Nej man kan ikke sige noget om hvor meget du skal trække på ad gangen. Det gælder om at filse når mørtlen er tilpas tør. Er den for våd trækker man "streger" og er det for tørt kan det ikke filses ordenlig sammen. Man prøver altid at lave samlingerne ved hjørner, dørfalser, bag nedløbsrør hvis det er muligt. Ellers arbejd vådt i vådt.

6) Nej det har ikke noget at sige.

Hej Carsten,

Mange tak for hurtige og gode svar :-)

Jeg har lige et par tillægsspørgsmål som du måske også vil hjælpe mig med:

1)
Jeg skal skifte et par sten i murværket. Kan jeg også bruge cementpuds til at mure den nye sten ind?

2)
De fuger jeg skal skifte, skal have en brunlig farve. Hvad skal bruges til dette og har du nogle fif vedr. dette?


På forhånd tak og god søndag :-)

Vh. Morten
Nej det ville jeg ikke gøre. Jeg ville i stedet købe en lille sæk strandmørtel så kan du bruge resten til at fuge med. Der skal lidt cement i ca. 1 del cement til 9 dele mørtel. For at få mørtlen brunlig skal du have fat i noget ozydfarve. 1 sort og 1 rød. Men der skal kun bruges meget lidt af hver til en mindre blanding. Man er nødt til putte farvepulver i lidt efter lidt til man er tilfreds men tæl sammen hvor meget du putter i så du kan lave den næste blanding magen til (skal nok tælles i te-skeer) Fugen skal helst være lidt for mørk til at starte med da den altid bliver lysere når den tørrer, og så er det bedst hvis man kan undgå at svine for meget på stenene nu når det er farvet mørtel.


Annonce
Husk at du ved at vandskure og male murværket får et hus der kræver væsentlig mere vedligeholdelse i fremtiden, især når behandlingen udføres af en der absolut ikke har nogen håndværksmæssige forudsætninger.

Der er en grund til at murere står i lære 4 år, og ikke nøjes med at se en Youtube beskrivelse.
Lad være.. det kræver - som @akselj skriver - meget mere vedligehold.. Jeg har prøvet at bo i et sådant hus.. og jeg gør det aldrig igen..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Carsten, tak for svarene, dem kan jeg bruge :-)

Hej Akselj og Gardengirl, tak for jeres input. Jeg har dog allerede overvejet og taget højde for det i skriver.

Og jeg vil godt lige tilføje at jeg har en håndværksmæssig baggrund og lidt til endda ;-)

Forsat god dag :-)

Vh. Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også