Hvornår skal jeg male..

Hej

Har i løbet af efteråret, vinteren, foråret bygget mig en carport, med værksted, og arbejdet er så småt ved at være slut..
Nu skal jeg så til at male/smørre det.

I min konstruktion, er der tyrkimprimeret fyr, som stolper og klink + ubehandlet fyr (spær) og lærke klink..

Stolper og spær skal have træbeskyttelse og klinken skal have olie..

Hvorlænge skal jeg lade det tørre, inden jeg kan behandle det ??

Mvh Martin 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Husk at give dit lærketræ noget svampedræbende først, da det ellers har en tendens til at blive sort.

Nu har du vel brugt rustfrie skruer/søm til lærketræet...

Ja de billige fugtmålere er ok, Flügger plejer at have dem billige, i ok kvalitet, til ca 80 kr, incl batteri.

OK og ja rustfrit.. De er jo så billige..
Godt du har brugt rustfri skruer/søm, ellers får man nogle grimme sorte striber, ved søm /skruer.
Annonce
Hvis man køber lærketræs olie, skal man så også bruge svampedræbende først ?
Ikke for at spille din, men vil du også smørre trykimpreneret blink, med svampedræbende inden olie.. Og inden som træbeskyttelse ?
Er der en sprøjte pistol (gerne lidt billig) det kan bruges ?
Det er ikke et dumt spørgsmål. Det korte svar er ja.

Uddybet:

Ja, jeg vil som udgangspunkt altid anvende et svampedræbende middel/algefjerner/husrens på udvendige flader, inden
jeg maler.

Dels sikrer det, at svampesporer m.m. ikke arbejder under de moderne træbeskyttelser/malinger (som ikke indeholder så meget fungicid som i gamle dage - miljø og arbejdsmiljøhensyn), dels hjælper det med at sikre en god vedhæftning for den overfladebehandling du vælger, fordi skidt og snavs, samt løst materiale, fjernes/vaskes bort.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også