Hej Thoken : Her kommer lige en lang smøre
1. Som Michael rigtigt skriver: Udsugning i alle vådrum: Køkken, bad og bryggers - Indblæsning i resten + køkken/alrum.
Det er den normale og billigste udgave.
Der er dog ikke noget i vejen for at montere en udsugning i master soveværelset da der her er udåndingsluft fra 2 personer osv. Denne løsning har mange af mine kunder, inklusiv mig selv valgt. (men det er ikke et must) :o)
2. Går ud fra dit anlæg er med varmegenvinding.
Hvis du mener at du "bare vil rulle det løst hen over duer det ikke.
Isoleringen er noget af det allervigtigste og få gjort rigtigt da det er her du kan miste rigtig meget energi. Det er desværre tit her der bliver sparet eller sløset, med højt varmetab og kondens til følge.
Jo mere isolering jo bedre. (min 100mm) MEGET VIGTIGT !!! Du SKAL sørge for at isoleringen er puttet helt ind til rørene og at der ikke er lufthuller, revner eller hulrum imellem.
Det er helt ok at bruge din eksisterende loftisolering som bund; du kan evt skære en lille rille på et par centimeter røret lægges i. Der efter lægges der isolering på begge sider af røret indtil det flugter med toppen af røret. Til sidst lægges der et lag ovenpå.
Der skal bare være min 100mm hele vejen rundt uden lufthuller
Du kan downloade montage vejledninger til de fleste anlæg der på billeder illustrere hvordan du isolerer bedst.
3. Det er aldrig dumt med lyddæmpere. Faste lyddæmpere giver helt klart det bedste resultat, og jo længere jo bedre. Jeg vil anbefale dig 4 stk faste lyddæmpere til anlægget. Du kan så bruge små Flex imellem rummene.
Men som Michael skriver: Du må ikke bruge dem som bøjninger !
De store lyddæmpere på anlægget skal selvfølgelig dæmpe ventilator støj ude og inde. De små lyddæmpere imellem rummene bruges ikke bare til at dæmpe støj fra anlægget yderligere, men også til at forhindre støjvandring imellem rummene via rørene.
Støj rejser utrolig let i ventilationsrør, dvs hvis der er gæster i stuen kan snakken ofte høres i sove-/ børneværelserne og omvendt.
Derfor laver man en lyd barriere imellem.
4. Præcis som Michael skriver: Jo større indtag og afkast er, jo mindre modstand, dermed mindre støj, samt mindre slidtage på anlæg.
En tommelfinger regel er at man går 1 dimension op.
Dvs: Kører du ø160 hoved rør skal det helst være ø200mm indtag og afkast.
5. I første omgang skal du ikke gøre noget. Hvis du syntes en dør binder pga undertryk, eller springer op pga overtryk så kan man tage lidt af døren. Har dog aldrig oplevet et hus så tæt endnu. :o)
6: Lige en ekstra ting du skal huske: (som mange glemmer)
For at undgå at vibrationer forplanter sig ud i tagkonstruktionen, så skal du resonans isolere anlægget.
Dvs: Platformen hvor anlægget står kan være en hård terrænbatt med en tilskåret krydsfiner plade ovenpå. Dermed undgår du vibrationer fra anlægget og ned i træværket.
Der ud over skal der være et lille stykke Flex forbindelse ( max 15-20cm) imellem de 4 hovedrør tilslutninger på anlægget. Dermed undgår du vibrationer fra anlægget og ud i rørene. (gælder ikke hvis du bruger flexlyddæmpere på hovedrør)
Håber du kan bruge dette. Du er velkommen til at skrive en besked hvis du har flere spørgsmål