Ventilations anlæg

Hej.
Vi skal til at montere ventilations anlæg i vores nyrenoverede 70`hus.(der er bl.a. monteret nye lofter, og dampspærre i alle rum).
Vi monterer selv anlægget og rørene.
Jeg håber der er nogen der vil byde lidt ind på flg. spørgsmål.

1. Vi vil lave indblæsning i alle(ø100mm)  opholdsrum(3 børneværelser og soveværelse, samt gang og stue). Udsug(ø125mm) i: køkken, badeværelse, lille toilet og bryggers. Vil det være en god ide både at lave sug og indblæs i soveværelse?

2. Hovedrør på loftet laves i ø160mm. Vil det være ok bare at ligge røret oven på nuværende isolering, og så rulle fx. 100mm isolering henover rørene bagefter? Er det nok til at undgå kondens dannelse i rørene?

3. Påtænker flexlyddæmper ved alle ind og udblæs og på de 2 rør fra anlæg(for at eliminere støj fra anlægget) Lyder dette dumt?

4. I forbindelse med renoveringen af vores hus, har vi jo afmonteret tag gennemføringerne fra badeværelse og toilet.  Vil disse kunne bruges som indsug/ afkast til ventilationsanlægget? selvfølgelig en på hver side af tagryggen.

5. Vi vil være kede af at skære af dørene til værelserne, er det nødvendigt for at luften kan cirkulere ordentlig fra opholdsrum mod vådrum(udsug)?

Glæder os til at komme igang.

mvh thoken

Mvh thoken
Hej. Vi skal til at montere ventilations anlæg i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mandrup

Din forestilling er helt korrekt

Du skal montere rørene så de er selvbærende. (Dit gips loft tåler absolut ingenting).

Pas på med at bruge patentbånd ! ,, Der er desværre mange der bruger denne løsning.
( enten hænger rørene i patentbånd - Det betyder at der stadigvæk er "slup" i rørene så de kan bevæge sig )
( eller også lægger folk rørene direkte på spær, fastgjort med patentbånd hen over - Dermed bliver der ikke isoleret godt nok omkring rørene.)
Patentbånd kan i visse tilfælde også skade rørene. (Derfor er patentbånd heller ikke tilladt i den professionelle verden.)


Det er en meget god ide i stedet at bruge de korrekte rørbæringer/montagebøjler til dette formål.

F.eks disse. http://billigventilation.dk/shop/montageboejle-vaeg-273p.html

Disse kan du skrue fast på f.eks spær, både vandret eller lodret eller hvad der lige passer.
Derefter kan rørene monteres med to selvskærende skruer, så de enten hænger eller hviler i bæringen.
Og så er der 100% styr på dine rør. Samtidig er der plads til korrekt isolering hele vejen rundt om røret.


Rammer og ventiler er det sidste der skal monteres:

- Du skal først have monteret og fastgjort alt på loftet, inkl. gennemføringen ned gennem loftet, tætning osv.
Røret ned gennem loftet skal slutte plant med undersiden af gips loftet (minus et par millimeter).

Du kan godt montere selve ventil rammen i gips loftet, men dette vil jeg dog fraråde. (medmindre skruerne kan fange noget ovenover gipsen)
Da ventilen indimellem skal kunne tages ned og rengøres, svækker det hver gang rammen i gips loftet og til sidst står du med begge dele i hånden. Det samme gælder i øvrigt også Troldtekt lofter. (noget de færreste tænker over).

De fleste fagfolk skruer rammen fast nedefra, med 1 eller 2 skruer indvendigt i røret.
Dette kræver dog lidt teknik og snilde, samt det rigtige værktøj. (skruerne skal sidde på en måde så ventilen stadig kan skrues i)

Du kan også vælge at fuge/lime rammen op indvendig røret.
Denne metode er let og gør afslutningen stærk og helt tæt, så ventilen kan frit kan tages ned og sættes op uden problemer.


Håber dette kan hjælpe dig på vej
Tusind tak for svaret - det var lige, hvad jeg havde brug for at vide.

Jeg dropper patentbånd og går efter de rigtige montagebøjler til kun en 20'er stykket. Jeg kan lige så godt (og vil gerne) lave det så rigtigt som muligt.

Mit hus er en gammel bunglow, og jeg tænker at lade hovedrøret på 160 mm ligge på langs midt i huset og med 125 mm forgreninger på tværs, der reduceres til 100 mm ud til faste dæmpere og slutteligt ventilerne i rummene. Men for ikke at skulle købe tre størrelser rør, reduktioner og montagebøjler (både 160, 125 og 100 mm), kan jeg så lade forgreningsrørene på 125 mm gå direkte i ventiler (både ind og ud) på 125 mm, eller mister jeg tryk, hvis hele anlægget uden for hovedrøret er 125 mm rør? Jeg har 100 m2 i stueplan og samme i kælder.

Jeg tænker, at en 125 mm ventil også støjer mindre, hvis der skrues op for effekten/hastigheden på anlægget?


Med super mange tak

Mandrup
Mandrup:

Sådan skal det lyde

Som udgangspunkt vil jeg sige at lutter 125mm afgreninger fra et 160 mm hovedrør er overkill.
Og ganske rigtig kan det betyde tab af tryk. De nærmeste ventiler ville formentlig skulle stilles så meget ned ( for at skabe tryk til de andre ) at støjniveauet ville være det samme.

Du skal muligvis bruge ø125 afgreninger fra en eller flere på udsugningssiden da der formentlig er færre af disse.

Hvor mange ind og ud skal der monteres på hver etage ?

----------------------------------------------------------------------------------------
Men ideen med at have større overflade via større ventiler er ikke dum. ( hvis du har en meget følsom hørelse ! ).
I stedet kan du køre ø100 afgreninger og så afslutte med en reduktion 125/100 og så sætte en ø125 ventil i.
Så opretholder du trykket hele vejen ud til ventilen.
Med hoved-lyddæmpere og faste side lyddæmpere vil du i hvert fald næppe opleve motorstøj.
( jeg vil nok anbefale dig at besøge en du kender der allerede har et anlæg kørende i lignende setup, og så lytte om du syntes det støjer fra en ø100 ventil ved normal drift ).
Anlægget skal jo ikke køre på fuld kraft døgnet rundt. (luftskifte - 1/2 gange i timen).

MVH









 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis