Kobber-Shield - 1. runde

Om Copper-Shield - Nu har jeg malet på båden i nogen felter, til en start.

Har skrevet om det før - Det bliver en ny tråd, så det ikke bliver uoverskueligt.

Jeg forsøgte med afrensning af bundmalingen med højtryksspuler hos mekanikeren - det blev ikke renset helt af - så jeg gik igang med en god skraber. Jeg fandt ud af at det var muligt at gøre det ordentligt og nogenlunde effektivt med en skarp skraber - men noget sjovt arbejde bliver det jo aldrig.

Så jeg afrensede 2 store felter under bunden (samt oppe ved stævnen, hvor vi havde trykspulet) - så de bliver epoxybehandlet først.

Den gamle bundmaling fra sidste år, får lov til at sidde nogen måneder endnu.

I næste omgang, så kan jeg klodse båden op på de to Kobber-felter, og ordne hele resten af bunden (den gamle sorte bundmaling), den dag jeg har tid og lyst.

Så fik jeg også prøvet det:

Først afslibning og lidt spartling af huller

dernæst Epoxy 105 med blå farve

Dernæst 2-3 lag Copper-epoxy.

Det vanskelige, er at vente til det bliver varmt nok - det skal meget gerne være 18Grader - ellers vil Copper-epoxyen løbe sammen i gardiner.

Det bøvlede jeg meget med at rulle ud - så derfor fik jeg tilsidst en del fnug ind i epoxyen- men det kan jo slibes glat senere. Jeg prøvede også at fortynde det lidt med vand, det hjalp lidt.

Som I kan se, så er der en masse kanter under bunden af båden, så derfor, ar det lidt vanskeligt at rulle epoxy-kobberet jævnt på. (Det vil være nemmere på en "rund" sejlbåd)



Men det vigtigste jeg lærte, det var at temperaturen ER meget vigtig. Derfor giver det jo problemer at få det lavet når det IKKE er sommer - for jeg har ikke en opvarmet hal at stå i - altså stjæler det jo tid fra sejlsæsonen - desværre.

Men nu har jeg så afprøvet det på selve båden - og er klar til at tage resten i een omgang.

mvh A

PS - husk at meningen med at jeg bruger min tid, på dette knokkel, det er at slippe fuldstændigt for at rode med "sort arbejde" HVERT forår. Og så gavner det miljøet.


To ulykker kommer sjældent alene.
Om Copper-Shield - Nu har jeg malet på båden i... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

2015: Det virker godt.

Tak for opfordringen om at fortælle om 2015, til Jens.

Bunden har stadigvæk Coppershield i 3 dele af bunden - lige som i 2014. 

Efter 2015: Coppershield var meget fin og ren.
Resten af bunden (=det gamle sorte MilleUltra som IKKE var skrubbet rent eller fornyet) var kun svagt bevokset med lidt "snot" og "slim" sikkert fordi båden var på land (og tørret helt) i flere omgange, samt sejlede i ferskvand i 3 uger i Svenske søer. Det "gamle sorte" er åbenbart stadig lidt virksomt.
På Neddykkede del af Motorbenet, som kun har været smurt ind i noget tectyl-tjære, VAR DER begroning = Rur + kort søgræs + småmuslinger.
Anoder/motordele - IKKE ekstra tæret.

PLAN 2016:
Sejle i båden indtil juni.
Båd op og Højtryksspule/skrabe/Behandle resten af bunden med Coppershield, når det er varmt nok til at male med Coppershield udendøre (=helst 18 grader) - projektet kommer nok til at vare 3 uger.
Søsætte og sejle videre resten af sæsonen.

Ganske kort til slut:
Jeg er meget overbevist om at Coppershield er godt som bundmaling.
+Det skal kun skrubbes med skurebørste hvert år - eller evt. slibes meget fint vandslibepapir.
+Det holder i mange år, og kan "fornys" med et par nye lag efter ?10 år.
+Desuden er det meget miljøvenligt, og man slipper for "sort arbejde" fremover.
+Det er også slidstærkt - Coppershield på "kølen" har ingen skader selvom vi jævnligt kommer ind og rører bunden på badeture mv.
      - Ulempe - pris og desværre noget et projekt at lægge på, fordi man jo skal "i bund" først.

MVH A.  (jeg har glemt at fotografere det sidst på sæsonen - beklager)


To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for tilbagemeldingen.
mvh jens

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også