yderbeklædning i træ på kolonihavehus

HELP! 
Yderbeklædningen i træ på vores nye kolonihavehus er fugtskadet pga defekt tagrende, total rådden og der trænger fugt ind i huset i hjørnet af soveværelset.

Det skal selvfølgelig rives af, og forudsat at der ikke er svamp inden under, hvad skal jeg så købe og sætte op? Ved godt at der findes ting som termowood og ivarplank, men det skal helst ikke koste en million. Findes der en nem og forholdsvis billig løsning vi selv kan sætte op? Huset står på fundament sten og er bygget om et træ skelet mener jeg. Tagrenden er repareret

Mvh Maria 

Nybegynder :
HELP!  Yderbeklædningen i træ på vores nye... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak 😊

Nybegynder :
I stedet for 1 - 2 kan man jo også vælge at bruge tagbrædder med fer og not.
Hvis de monteres vandret har det den fordel, at man kan nøjes med at skifte bundbrædderne, hvis regnslag og manglende vedligeholdelse over årene skulle gøre dem møre. Det er jo knap så nemt, hvis brædderne er sat lodret.

De tyndeste og nyimprægnerede "sildekasse"brædder vil slå sig en del over tid, og en 1-2 vil blive ret "utæt". Tagbrædderne er lidt tykkere og bredere, og fer og not samlingerne vil ud over at gøre konstruktionen meget stabil også forblive tæt, og dermed isolere bedre.

Og ja, selv om tagbrædderne ikke er imprægnerede kan de sagtens holde, da du jo formodentlig har tænkt dig at male dem og i øvrigt holde taget og tagrenden intakt, så vandet ikke løber ned ad væggen (hvilket imprægneret sildekassetræ heller ikke vil holde til).

PS husk at samlingerne på vindpakket skal ligge under afstandslisterne

Lars ON det er jo derfor jeg skrev trykket fyrretræ det holder har sat 4x4 stolper i fyr for 15 år siden de fejler ikke noget
Jeg valgte 1 på 2 da resten af huset er lavet sådan og det kun er omkring det ene hjørne der skal repareres

Nybegynder :
Skrevet af peer1have på 21 apr 2014 21:46
Lars ON det er jo derfor jeg skrev trykket fyrretræ det holder har sat 4x4 stolper i fyr for 15 år siden de fejler ikke noget
Ja tak for oplysningen, men hvorfor skal jeg hives ind i det?

og i øvrigt er jeg ikke helt med på hvad 4" stolper har med beklædningsbrædder at gøre.

Annonce
De tyndeste og nyimprægnerede "sildekasse"brædder vil slå sig en del over tid, og en 1-2 vil blive ret "utæt". Tagbrædderne er lidt tykkere og bredere, og fer og not samlingerne vil ud over at gøre konstruktionen meget stabil også forblive tæt, og dermed isolere bedre.

derfor der var ikke noget ondt ment i det
Hej Peer nu er vi vist desværre ved at hijacke spørgerens tråd, men da hun vist har fået svar så tillader jeg mig nu alligevel at svare.

Jeg er stadig ikke helt sikker på jeg er med på din pointe.
Men ja, at våde halvtommetykke splintvedsbrædder slår sig når de tørrer vil jeg da gerne stå ved. Og at de tynde imprægnerede brædder er lavet af splintved fastholder jeg også gerne, for ellers ville imprægneringen jo ikke trække igennem.

Men hvor firetommer stolperne og deres holdbarhed kommer ind i det forstår jeg stadig ikke. Jeg har overhoved intet nævnt om holdbarhed for de imprægnerede brædder og i øvrigt giver det ikke mening at sammenligne et 16 eller 19mm brædt med en 105mm stolpe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også