Er Climate+ skruer OK til IPE terasse?

Jeg har købt 1000 stk NKT Spun+ Climate skruer til at montere mine IPE terasse brædder. En fyr fortalte mig at det skulle være rustfrie syrefaste skruer pga sorte rande og holdbarhed. Syrefaste rustfrie skruer koster jo en mindre formue og jeg tænker at det måske ikke er nødvendigt da jeg vil undersænke og proppe hullerne. Dvs. skruerne er jo både gemt og beskyttet. Ikke?

Er der nogle kyndige derude der kan bekræfte at dette er ok? 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"En fyr" har ret

Ikke så meget på grund af afsmitningen, men mere det, at syren i IPE brædderne æder dine Climate skruer.
Det sker ikke lige med det samme, men når du gemmer dem under propper, vil du bande dig selv langt væk, når de begynder at gå i stykker.
Jeg ville ofre de rustfri, og huske at bore for. Rustfri skruer er "sprødere" end f.eks. Climate og knækker lettere.

Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
OK, tak for kyndig viden Det giver jo mening.

Så kommer mit næste spøgsmål så, ville rustfrie skruer fra Harald Nyborg være ok (Mitsutomo): http://www.harald-nyborg.dk/p4143/rustfri-skruer-a4-5-0x50-200st

De er jo en tand billigere end NKTs Multi+ skruer..

Jem og fix har tilbud på rustfrie skruer i morgen, kr. 59 for 100 stk. i 75mm, det er  A4 kvalitet....

Jeg ved ikke hvilket fabrikat, men ofte har de NKT...

Ja ok, det er jo til at have med at gøre til den pris. Mon de er ok...eller får man hvad man betaler for? Nogle der har erfaringer med Jem&fix eller HN A4 skruer?
Ikke direkte erfaring med jem og fix skruer, men som der også blev sagt, så er rustfrie skruer mere "sprøde" så det knækker lettere.

Jeg har lige lavet et plankeværk med alm. trykket træ, hvor jeg brugte almindelige nkt klima skruer, jeg manglede så lige skruer til de 2 sidste brædder og fandt nogle gamle rustfrie skruer... jeg knækkede/drejede over, 4 stk, inden jeg måtte bide i det sure æble og bore for, hvilket er totalt unødvendigt med nkt'erne     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ja den oplysning, der ofte mangler for at man kan sammenligne A4 kvaliteten er brudstyrken. Den opgives desværre sjældent og når det sker - som her - er der jo så ikke mange andre at sammenligne med.
Men hvis jeg nu forborer så er brudstyrken vel ikke så kritisk?
Nej og ja. ved brug af rustfrie skruer skal der altid bores for, og så skal du passe på ikke at spænde skruerne for hårdt, så springer hovederne bare af.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af nordal på 19 apr 2014 21:33
Men hvis jeg nu forborer så er brudstyrken vel ikke så kritisk?

Nej ikke i forhold til at montere terrassen.
Men giver/vrider træet sig senere kan det få betydning. Det kan naturligvis kompenseres ved at ikke at vælge for tynd en skrue.

Jeg har lige skruet 600 stk NKT rustfrie skruer i 75 mm lange, til en lille terrasse med almindelige trykimprægnerede brædder og strøer.

Der var ikke nogen der svigtede, og der blev ikke  bor for.

Jeg brugte min Makita slagnøgle som skruetrækker, den er ikke så hård ved skruerne.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis