Slag-funktion i skruemaskine, noget værd?

Hej lav-det-selv

Hvor godt fungerer slag-funktionen i nye slag-skruemaskiner?
Er den noget værd, eller kommer man nemt til at at savne en "kablet" boremaskine, når man skal have boret i vægge mv?

Et bud på en maskine jeg tænker på, kunne være:

http://www.prishammeren.dk/shop/mak...2604p.html

Kombinationen mellem skruemaskine og slag-skruemaskine, tiltaler mig nemlig, men mangler lidt "hands-on"-erfaring, med hvorvidt at slag-funktionen er noget værd i disse maskiner (Generelt 18v, 3/4 amp i anerkendte fabrikater)

Så kunne man have en større bore-hammer, til det rigtig grove, med store huller, lettere nedbrydning osv.

Ved at der sidder en del håndværkere derude, som har sikkert ligger inde med denne viden

På forhånd tak og god weekend!
Hej lav-det-selv Hvor godt fungerer slag... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Slagfunktionen i min Makita akku maskine, er faktisk overraskende god, også i beton, man skal som nævnt bare have nogle ortenlige bor, op til 12 mm fungere perfekt for mig.

Den er betydelig bedre end min bosch 230 volt slagboremaskine.

Jeg har også en AEG borehammer til 230 volt, den er naturligvis mere effektiv.

Hej, jeg har både en Makita 18 V skruemaskine uden slag og en Makita skruemaskine med slag som passer batterier sammen, og mine mange erfaringer er, at dén med slag er rigtig god til huller i murstensvægge og gasbeton, men ubrugelig i betonvægge (der bruger jeg min blå Bosch borehammer med ledning).
Så alt afhængig af hvad du selv bor i og hvor du ellers borer huller og sætter ting op, så vil en god og let skruemaskine uden slag kombineret med en borehammer på ledning få dig langt - da skruemaskinen kan, ja, skrue og borehammeren kan bore i alt nærmest (især hvis du køber én med udskiftelig borepatron så den også kan tage almindelige bor udover sds).
Min kombi af mindre skruemaskine plus større skruemaskine med slag plus borehammer passer til mig, da skruemaskinen jo altid skruer, dén med slag kan lave huller i murstenshuse, og skrue op lige bagefter uden at jeg behøver skifte maskine (har bor der passer i bitholder, så bore, skrue, bore, skrue er nemt), og skal jeg bore i beton, så har jeg borehammeren.
Men du skal ikke tro på dem der siger at akkumaskiner med slag ikke kan bruges, det kan de nemlig i alt andet end beton.
Enden på mit lange indlæg må være, at hvis du kun bruger værktøjet i dit eget hus som er i mursten og bruger det ofte når din kone endnu engang vil møblere om, så kan en af de små lette skruemaskiner med slag være noget for dig. Er dit hus beton, så SKAL du have en borehammer OG en skruemaskine som ikke behøver slag.
Håber at det var hjælp nok :-)
Vh. Jan

JBN

Jeg syne nu min Makita klare det fint i beton, som er i et almindeligt hus, men det kræver du har nogle ordentlige bor. Skal du kun bore i mursten, er slag ikke nødvendigt, hvis du har de rigtige bor.

Men er det elementbeton, eller beton i høj styrke, kan det da nok godt knibe, men det ville det jo også med en slagboremaskine til 230 volt.

Mange tak for alle jeres svar, det har været en kæmpe hjælp!
Jeg ser hvad jeg når frem til, nu har jeg en masse gode erfaringer jeg kan tage med mig
Skruemaskiner med slag duer alså ikke til en god beton , min hitachi skruemaskine med slag og et nyt bor i måtte give op , min bosch slagboremaskine kom på arbejde for det var virkelig god beton , men hullet blev boret.......... 

elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis