kompost kammer nede i jorden..

da min have er så begrænset plads kunne jeg godt tænke mig at udnytte pladsen fuldt ud, og jeg har derfor tænkt på at lave en kompostbeholder nede under min gangarealer, så jeg ikke mister plads som kunne ha være brugt til afgrøder..

se ideen her:

http://www.havebazoom.dk/fotoalbum/diverse_have/1494-min_have

på sidste billede har jeg markeret hvor de 3 beholdere skal være.. de bliver ca. 
1,1 meter lange
0,6 meter brede
0,5 meter dybe

ideen er at jeg vil lave en murstens ramme hele vejen rundt og derefter inden i den ramme laver jeg de almindelige std. kompostbeholdere i træ bare i mindre udgave og hvor alle siderne er faste og ikke kan afmonteres..
der bliver et lille mellemrum mellem murstensrammen og beholderen så der er lufttilgang.. hvor mange cm. bør der være imellem?
ovenpå vil jeg ligge 3 plader fyldt med huller så det kan få luft men jeg stadig samtidig kan gå ovenpå ligsom hvis det var en alm. havesti..

så de blir 0,33 m3 hver især..
så der er ca. 1 kubikmeter haveaffald jeg kan kompostere.. men de kan sikkert også stikke lidt op over hvis man ikke har noget imod at vade rundt i det indtil det synker lidt.

tror i de får luft nok?
tror i jeg kan kompostere nok til at forsyne min 40 m2 have med nærring med den størrelse boksene har?
andet jeg bør vide?
andre ideer?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det kan sagtens fungere...

Men træet nede i jorden holder nok ikke så længe, medmindre det er trykimprægneret, hvilket jo ikke er helt giftfri. (jeg ville nu ikke være betænkelig ved at bruge trykket træ

Du kan jo også mure det hele op, så holder de jo nærmest evigt...

Afhængig af hvor meget du kompostere, men 1m3 kan jo hurtig blive fyldt.

Jeg ville nu ofre et par kvadratmeter, og lave den over jorden, det andet lyder besværligt, især når bunken skal vendes.

Jeg køre alt mit kompost affald på genbrugspladsen, og så tager jeg kompostjord med retur, hvis jeg mangler, det er ganske gratis.

 

Tvivler på du kan få ordentelig gang i komposteringen, da gennemsnits temperaturen nede i jorden er en hel del lavere end oppe i fri luft. Men systemet kan da afprøves. Det værste der kan ske er det ikke virker og hullet skal fyldes op igen.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
hvordan kan man lave en udregning på hvor meget kompost man får brug for i sin have? jeg gider ikke grave mere en højst nødvendigt, men jeg vil også have maksimalt udbytte af mine grøntsager..
Der er måske lige et par forhold at tænke på. Med den meget begrænsede masse når kassen på to sider kun er ,5 og ,6 vil det være svært at få en høj temperatur i bunken. Konsekvensen heraf er længere omsætningstid og flere (ukrudts)frø, der overlever og som kan gøre det til lidt af en blandet fornøjelse at sprede komposten i egen have.

Dit underjordiske projekt bør også have tænkt et dræn ind, så du ikke får fyldt gruberne med vand ved regn/tø.

Som andre vil jeg også anbefale dig at genoverveje en overjordisk model nede i hjørnet. I areal behøver den jo ikke optage mere end en m2.

Skrevet af DBG på 19 apr 2014 12:43
hvordan kan man lave en udregning på hvor meget kompost man får brug for i sin have? jeg gider ikke grave mere en højst nødvendigt, men jeg vil også have maksimalt udbytte af mine grøntsager..
Hvis du komposterer det grøntaffald, der kommer fra haven og fordeler det igen i haven, så burde tingene jo være i nogenlunde balance. 

Så du skal altså dimensionerne til mængden af grøntaffald fra haven x 2 (evt 3 henset til dine små kasser). Det sikrer, at du kan tage af den ene kasse mens du fylder den næste osv.

Alternativt een silo, der er så høj, at den kan rumme min to års grøntaffald, med et spjæld i bunden, som du kan tage af efterhånden som materialet bliver omsat. 

Jeg ved ikke om det her kan virke med hensyn til at få varme i din kompost. For en del år siden skulle vi vinteropbevarer nogle planter vi havde fået på trelleborgmuseet. Vi gravede et hul på ca en meter og smed en halmballe i bunden. Den fik et par håndfulde kunstgødning som blev vandet grundigt ned i den. Så smed vi 15-20 cm jord ovenpå og stillede vores planter der. Ovenpå den en plade som låg og så jord på for at isolerer. Kunstgødningen kom ikke i berøring med planterne og vil sikkert heller ikke gøre det med din kompost men det producere en masse varme.

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis