Velkommen til Lav Det Selv.
Find nummeret til forskelige maskinhandlere indenfor træindustrien, f.eks. Unimerco i Sunds ved Herning, eller Lind Maskiner også i Herning, eller firmaet Linå der er masser af andre muligheder.
Du skal ha' de bakkejern/stål der er fræset ud i bunden for en sikkerheds stift, men det giver nok sig selv der kan helt sikkert ikke fås andre.
Nogle Hss. (high speed steel) dem kan du selv slibe og stryge op så de skærer rigtigt godt, knive/stål eller jern om du vil. (Disse vil være rigtig gode og relativt nemme for en øvet at få til at skære)
Du har sikkert en' anløbsring til at spænde over ringspindelen (bakkerne) så kan du lave mange emner der er ens med nogle modeller, du enten stifter/skruer, på bagsiden af dine emner ergo den pæneste side/flade neda', husk en trykfod eller et bræt spændt oven over det emne til at beskytte dine fingre, og endelig lav en stump pind som passer til at spænde på, så den kan standse rotationen af anløbsringen (kuglelejer) om du bruger en' sådan.
Max. 6000 omd/min måske er der graveret n bis som betyder max omdr. med bakkejern/fræser. (vigtigt)
Der er nok at se til, som du ser men det ved du måske allerede, ved jo ikke hvilke forudsætninger du har for at lave noget sådan.
Men som sagt pas nu godt på dine fingre, og ingen løse ærmer/hår eller andet som kan give nogle slemme ulykker kan (ikke siges for tit) et velment råd uden at spille smart eller andet negativt, du forstår mig sikkert, håber jeg det giver vel sig selv ikke?
Held og lykke, må vi se noget du har lavet når du kommer så langt?
måske i gallariet.
Der er masser af muligheder om du søger lidt, på f.eks Google.
PS. dine skær/stål må nødvendigvis veje ens for at få den rette balance, du kan med fordel holde et stykke blåkridt let mod spindelens top medens maskiner roteret, og dermed se om der er ubalance, men du kan du også høre, der' hvor spindel toppen er blå er den tungest og du må slibe af det andet skær eller købe en' speciel afvejnings ring, hvor du kan flytte nogle vægte efter behov.