Anlægge græsplæne ovenpå stabilgrus...

Vi har en gårdhave ca. 70 m2 hvor der p.t. ligger munkesten. Nedenunder er der grus. Vi vil tage stenene op og anlægge en græsplæne. Jeg vil tro der er ti cm grus. Nedenunder igen er der løs jord. Er det nok at fræse det hele godt igennem og blande gruset med jorden og så bare så græs ovenpå eller skal man have bestilt noget ekstra jord at lægge ovenpå. Ville rullegræs evt. være en løsning?... tænker at man måske så kan spare det ekstra jord, da det jo allerede har et lag jord/rødder. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil nok anbefale at du får lagt noget mere jord på inden du fræser op, begrundelsen er at jord kan holde på fugt noget bedre end grus kan. I tørre somre skal du vande enormt meget hvis underlaget er for gruset. Og i nogle kommuner er det jo ligefrem forbudt at vande græsplæner.
Jeg ville fræse det igennem en håndfuld gange, rive for sten og rødder imellem du fræser, og købe eller hente en trailer fuld god kompostjord som bliver fordelt og fræset ned.

Så binder du en snor i en palle og trækker den rundt, du kan eventuelt lægge lidt vægt på i form af en flise eller et barn, så du får planet jorden, inden du kaster om dig med græs frø og vander. Du kan selvfølgelig godt bruge rulle græs, det kræver det samme undelag som hvis du sår selv, det koster bare lidt mere pr. meter 

Så sætter du dig i skyggen med en kølig og venter på, du skal til at slå din plæne   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis