Vindue elementer på 140 kg - hvordan håndteres de bedst?

Jeg har lige indhentet tibud på nye vinduer til stuen og de 3-lags sataner man bruger nu til dags vejer jo en hel del.. faktisk 140kg for et større vindue - har folk nogen tips og tricks til at bakse så tunge elementer på plads? det er heldigvis et 1-plans hus så det hele kommer til at forgå i stå højde - jeg skal naturligvis have fat i et par af vennerne -

men ville sådan nogle her mon være goe til formålet:  

der står den kan holde 120kg - så hvis man nu købte 2 stk og brugte som håndtag på de noget uhandy elementer..
Jeg skal alligevel også skifte en autorude på veteran bilen til næste år, så der ville være brug for dem mere end den ene gang

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løft i karmene er normalt ikke et problem, og ville jeg hellere end anvende sugekopper til det.

Partier kan dog leveres uden glasset monteret, hvilket sænker vægten en del.

Alternativt kan en vacum / glasløfter lejes og anvendes, den kan løfte partiet og sætte det ind på plads.

http://www.smartlift.dk/da-DK/Smartlift/Forside.aspx?PID=2&M=NewsV2&Action=1&NewsId=12

Har du afgivet ordre på dine vinduer, ellers ville jeg da vælge vinduer med 2 lags klimaglas. Det valgte jeg for nogle år siden, og har ikke fortrudt det.

Men til spørgsmålet. Hvis I er to mand, kan I sagtens løfte elementet (vandret) op i hullet og derfra vippe elementet op i lodret, og sætte et par kiler i til at holde elementet fast.

Autoruden kan du nemt sætte i uden brug af det viste værktøj.

fase
Som fase beskriver nemt for to mand sugekop er kun nødvendig når man er alene, dog med 3 eller 4 kopper på en toer glider på ruden ved løft.

LBL

hmm da vindues montagen kommer til at foregå over en længere periode (der skal mures op og bygges trækonstruktioner rundt om flere af vinduerne) så vil sådan en smart løfte lift nok blive lidt dyr at leje..
Vinduerne er ikke bestilt endnu, men tæt på - jeg kan også vælge 2 lags og det ville bringe vægten ned på ca. 80kg pr element - så der er stor forskel, men ifølge min lokale trælast skal jeg være hurtig hvis jeg skal have 2 lags da de snart udgår af produktionen.. men jeg vil nu også gerne have de ekstra inbrudshæmmende detaljer som der er på producentens 3-lags serie..

Men hvis erfaringen siger at 2 mand godt kan løfte et 140kg element på plads i rammen alene, ja så er det sådan vi gør

(der er desværre ikke horizontale sprosser i disse vinduer, det ville ellers have været nemmere at løfte hvis der lige var dem at tage fat i)

Skrevet af S. fabrin på 15 apr 2014 14:38

Autoruden kan du nemt sætte i uden brug af det viste værktøj.

Bliver det ikke svært at sætte autoruden på plads ene mand uden sugekopper? det er jo ikke en moris jeg har.. men en gammel amerikaner fra 70erne..

Annonce
Læg tæpper hen over motorhjælmen og læg ruden der, hvorefter du kan rejse den op, ind i vindueshullet.
Lidt forskelligt om det er en limet rude eller en der sidder i gummiliste.
Er det en limet giver du den afstand rundt til kanten med passende kiler/klodser/træstumper.
Har du aldrig prøvet det før, ville jeg råde dig til at få en med, der ved noget om sagerne.
Husk at finde ud af, hvordan evt. clips til kromlister skal sidde. Pas på med at beskadige lakken i vinduesfalsen. Det starter rusten så i givet fald igen!
Har man prøvet det en 10-15-20 gange, begynder det at gå fint!

Med venlig hilsen
ktm

Det er nu smart nok med sugekopperne til autoruder, hvis man nu alligevel har dem.

Og som gds'er bør man aldrig gå ned på udstyr

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis