regnvand afledning

hejsa allesammen, jeg står med et ældre hus hvor der kun er tagrender på fronten af huset, tagrendens udløb løber ud på fliser som er ca 50 cm brede hvor det så ender ud i jorden. på bagsiden af huset løber vandet blot ned fra taget og ned på disse fliser og ender i jorden ved et bed. Jeg kan se at det er lidt hårdt for soklen da meget af vandet ikke kommer ordentligt væk. Huset står på en grund der skråner lidt ca. 3-5 cm/meter ud mod en have  så jeg synes det var nærliggende at udnytte detteved enten at nedgrave rør der så leder ud til et bed men faldet er nok for lille da røret skal nedgraves?? faskiner er udelukket da det er relativ dyrt og det er ikke til at komme til for maskiner da der er træer og buske overalt. Det mest nærliggende nemmest og måske billigste var at lave en form for overflade dræn der leder vandet væk fra huset og ned i haven. Er der en der har en god ide til hvordan det kan lade sig gøre.? Jeg kan huske jeg har set store fliser( i gågader tror jeg), hvori der er en fordybning hvor vandet kan løbe i, men de er for mig umulige at opdrive ihvertfald når jeg søger på nettet. Er der mon en der har en bedre ide eller ved hvor disse fliser kan fåes henne, så ville det være super. mvh kenneth
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at søg på vandrende fliser ...

www.google.dk/search?q=vandrende+fl...mp;bih=760

Man kan nu sagtens grave ud til faskiner, med håndkraft

Jeg gravede pr håndkraft en faskine, til min carport, med godt 60m2 tagflade, jeg brugte marksten der var i overskud, så eneste udgift var lidt fiberdug, og rørene.

Den trækker fint, har aldrig haft problemer, lavede en sandfangsbrønd med et stykke krøllet kylingetråd i udgangen, så blade mv. ikke ryger ud i faskinen.

Sandfangsbrønden lavede jeg af en stump 315mm kloakrør, jeg krejlede hos den lokale entreprenør.

I udgangspunktet kan jeg nok ikke anbefale en ikke frostfri afledning af vandet.

Men hvis ikke du finder alternativer, så kan de fliser du efterspørger jo laves som et LDS projekt. I en tørvejsperiode kan de laves på stedet. Du graver af med fald. Komprimerer ca. ti cm grus, og laver derpå en ramme/forskalling, hvor du støber fliserne med en rende i midten.
Kan du lave det selv koster det alene et par poser cement, lidt grus samt lidt arbejde med skovl og spade.

Men jeg synes nu stadig du skulle genoverveje faskinen, som sagtens kan håndgraves. 
 

Det skulle vel ikke være disse vandrender du snakker om?



http://www.ibf.dk/da/produkter/kantsten/vandrender



De skulle være ret enkle at lave selv. Og det ville nok

også være det billigste.

mvh



BS


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

hvad med evt. at grave en rande til hvor du vil lede vandet hen, lægge bassinfolie i, og sten ?
Det har jeg set gjort før hvor det lignede et lille vandløb, en ganske pæn løsning efter min smag :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
ja det var lige nøjagtig de vandrender
problemet med faskinen er at det er en have ca 20x20 meter med store kastanje træer til den ene side og gamle æble/pære træer/ kirsebær til den anden side og så en gammel bøgehæk foran og så har tdc kabler og elselskabet har kabler igennem den lille have.og så skal jeg igennem et sted hvor jeg ved der går et kraft kabel til en udebygning, det har jeg nemlig gravet over før den første halve meter er ren muld jord derefter er det rødt grus der er næsten lige så hård som cement. Hvor mange kubik meter jord skal der egentlig graves til et hus med ca 120 kvm. i grundplan??
Lars ON hvad problemer er der med en frostfri afvandning? foruden det bliver en være skjøte bane om vinteren selcfølgelig Tak for hurtig svar.
Annonce
fandt faktisk lige om emnet http://haveselskabet.dk/artikel/byg-et-regnbed i mit tilfælde hvor jeg har hældningen naturligt og det vand plænen ikke kan optage blot vil fortsætte ned i en bæk, så synes jeg det virker som en god løsning men jeg er stadig interreseret i nogle indspark
Moskilde
Jeg tror tilmed den løsning jeg snakker om er afkommet af selv samme artikel :-)
Som du beskriver det, så ja, der virker det da til at være en god, og pæn løsning.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af moskilde på 14 apr 2014 12:20
....Lars ON hvad problemer er der med en frostfri afvandning? foruden det bliver en være skjøte bane om vinteren selcfølgelig Tak for hurtig svar.

Ja det var sådan set forbeholdet. Frostvejr - men sol på taget, eller bare alm nattefrost, der begge medfører glidebane.
Neubert tror det bliver som dit forslag. hvis det bliver som en lille bæk så render man heller ikke rund på den, dermed ingen brækkede arme i frostvejr. tak for hjælpen allesammen
Prøv at google
LAR
Det står for Lokal Afledning af Regnvand. Der er flere eksempler og metodekataloger.

Venlig hilsen

Jens

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis