Demontere stuk

I forbindelse med  jeg skal have flyttet en væg (pt. en spanskvæg), vil jeg gerne pille den eksisterende stuk ned og genopsætte den langs med den ny placering af væggen.
Overvejer i den forbindelse at pille stukken ned i hele rummet så jeg kan lave et nyt isoleret loft (er lidt træt af at overboen får al varmen i vintermånederne) men er det overhovedet muligt?

Har tænkt på at det burde være muligt at lave en slags bøjet sav så jeg kunne komme til at save imellem det eksisterende loft og stukken, men ved ikke helt om det er muligt at bukke f.eks. en fineersavs klinge?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Niels.

Ja det kunne være dejligt hvis du kunne pille den ned og sende den på museum eller sådan noget. For du kan ikke genbruge den, gammel stuk er lavet af gips og vil sprænges lige så snart du forsøger med saven.

Men at du vil sænke loftet og isolere er den bedste ide du har fået, det vil din over bo nok ikke syntes, nu han har haft gratis gulvarme så længe. Hvis det er en lejet lejlighed skal du dog lige have tilladelse af ejeren. Du skal også være sikker på at den mur du vil fjerne ikke er bærende, for så får du virkelig problemer med over boen.

Så vidt jeg husker kan man i dag købe stuk der er støbt af flamingo, så det blot skal limes på.

Hvad med en fein-cutter

Har du undersøgt om stukken er bevaringsværdig og besværet værd.

Meget stuk kan med fordel erstattes af nye polyuretan-stuk.

Rolf Brejner

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ahr, gips sprænges nu først når der udsættes for et bræk, så rolig nu.
Mht. min overbo får kolde fødder, er det faktisk helt bevist. Det ny loft skulle også gerne ta' lidt af hans larm.
Og jo, selvfølgelig har jeg styr på det med ejer, det er nemlig mig selv.

Feincutter kunne faktisk være en ide at prøve. Hvor lange klinger kan man få til sådan en?

Og nej, stukken er ikke i den forstand bevaringsværdig, men den har over 100 års patina så den passer ret godt til ejendommen.
Skulle det ikke lykkes at få den pillet ned kommer der rigtig stuk op igen. Det er faktisk ikke så dyrt igen og resultatet er 100 gange flottere en stuk af kunststoffer. Dem har jeg prøvet, og de arbejder lidt så med tiden bliver samlingerne meget synlige.
Tanken er også at det ny loft skal males med ægte limfarve, da overfladen derved bliver meget flottere end med diverse moderne malingtyper. Senest der falder kunstig stuk nok også til jorden da jeg ikke tror limfarve vil hæfte på det.
Tror nu også du vil få problemer med limfarve på gips lofter, med mindre du fuld spartler dem.
Skrevet af Håndværkeren på 14 apr 2014 11:20

Tror nu også du vil få problemer med limfarve på gips lofter, med mindre du fuld spartler dem.



et link til emmet, af nogen der ved hvad de taler om!

http://www.bygningsbevaring.dk/file...lofter.pdf



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvad har det lige med sænkede lofter at gøre ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også