Siemens opvaskemaskine varmer ikke ordentligt

Hej forum

Vores Siemens SE36A290SK opvaskemaskine har fået et problem hvor den ikke varmer ordentligt og derfor kører i 7-8 timer før den bliver færdig, og med ikke særligt rent service til følge. Først troede jeg det var den for Siemens/Bosch berygtede "Kører for evigt , viser 1 minut" fejl forårsaget af et defekt relæ eller lodning på kontrolprintet, men det er det ikke. Relæerne fejler ikke noget.

Jeg har så med et tangmeter målt strømforbruget i ledningen til varmelegemet til omkring 900 mA hvor det jo normalt skal ligge på 10-11 A. Så der kommer altså strøm til varmelegemet.

Hvad tyder dette på? Et defekt varmelegeme, eller kan der være andre fejlkilder?

Ser meget frem til jeres indspark.

God påske.

Martin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Martin.

Du giver jo selv svaret, du har målt varme legemet til kun at bruge 900 m.amp. Og det skal jo ligge på de 10 amp. så skift det varme legeme. Det er jo egentlig wath forbruget du skal måle, men det kan du jo beregne ud af amp / volt, mener at det er amp. gange volt  I dit tilfælde giver det så 98 w. ved 900 m.amp.

Hej Jørgen

Tak for svaret. Du har da ret i at varmelegemet kunne være årsagen, men ofte ligger svaret jo et helt andet sted end man tror. Jeg tænker fx på om en dårlig forbindelse et sted kunne betyde at der ikke kom strøm nok til varmelegemet, eller en regulering etc.

Så derfor venter jeg lige på om der skulle komme andre forslag inden jeg trækker den ud og splitter den ad. Indtil nu har jeg kunnet kommet til kontrolprintet og ledningen til varmelegemet ved blot at fjerne frontpladen.

Om man måler strømforbrug eller effekt er hip som hap så længe spændingen er kendt, da det ene jo som du siger er givet ud fra ud fra det andet vha ohms lov.
Hej Martin,

Jeg tror du skal prøve at måle modstanden i selve varmelegemet. Den skal gerne have en modstand på omkring 25 ohm, hvis fejlen ligger i legemet med de oplysninger du har givet, så vil den have en modstand på 240-250 ohm. Husk at afmontere alle ledninger inden du måler. Du skal måle på de to der går lige ud hvor der ligesom er en sort ring.
For den vand nok ????

Schoushårdehvidevareservice.dk
Ja, den får vand nok. Der har tidligere været noget galt med trykkammeret hvor den netop ikke fik vand nok, men denne gang er problemet i varmelegemet.

Det kan ikke betale sig at ofre et nyt varmelegeme, så vi har besluttet at købe en ny. Den er nemlig 11 år gammel og et varmelegeme vil koste omkring det halve af en helt ny.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis