Ny sømpistol

Hej alle. Dette er mit første indlæg. Jeg har dog fuldt trådene på sidelinjen, siden jeg købte en gammel, gul 70'er parcel for knap 1 år siden. Tiden siden da er gået med renovering, og sandt er det, at man aldrig bliver færdig!

Et af de store glæder ved at selv at gøre tingene, er, at man har frit slag til at købe værktøj. Jeg fandt hurtigt ud af, at det bedst kunne betale sig at købe kvalitet - både økonomisk, komfortmæssigt og i forhold til effektivitet. I løbet af årene havde jeg fået kumuleret en del grøn Bosch. Alt det er nu skiftet ud med Dewalt - der var et kanon tilbud en dag i Stark og så blev det altså Dewalt. Det kunne lige så godt være blevet alt muligt andet.

Jeg vil gerne købe en god allround sømpistol. Her har jeg kig på to brugte på dba.dk, en Tjep GN 100 og en Tjep GN 34/100. Mit problem er, at jeg dels ikke ved noget om sømpistoler og dels vitterligt ikke kan komme frem til forskellen mellem de to. Er der nogen herinde, der kan hjælpe mig med at finde ud af, hvad forskellen er mellem de to og hvilken der ville være mest fornuftig at købe? De kan umiddelbart det samme på papiret, men der må jo være en grund til, at Tjep har lavet to forskellige, så der må jo være en eller anden form for forskel. Alle input værdsættes.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Richard.

Og velkommen her på LDS.

Det kan afhænge af hvor lange søm den kan daske i

Men hvis det kun er til hobby brug så er dem Onkel Harald ganske udmærkede, jeg har en der både kan klare stifter og klammer helt op til 50 mm. Han har også en rigtig søm pistol, så tjek lige hans priser inden du køber brugt.

Ps. det er ret vigtigt med alle søm pistoler at de lige får en lille dråbe olie ned i indgangen til luft en gang imellem og ved stiften.

GN 100 er den gamle model GN 34/100 som er lidt lettere mere sikker har to funktioner i aftrækker slagskud og skud kun ved aftrækker slippes og aktiveres igen så det er en smags sag hvilken du vælger.

ny pris ca. 2000kr.

Jeg har en fra Harald Nyborg, det kan helt bestemt ikke anbefales, det er en gang skrammel.

Jeg købte en brugt Tjep, det fungere bare 100%

Tak for svarene. Jeg bruge flittigt Harald Nyborg og Jem og Fix, m.m. - bare ikke til el-værktøj/luftværktøj. Udover holdbarheden så synes jeg ofte, at man glemmer brugeroplevelsen. Alt andet lige så er det en anden oplevelse at arbejde med en Dewalt/Makita/Blå Bosch frem for en Power Craft eller Selekta (og en helt helt anden oplevelse at arbejde med Festool eller Milwaukee). Jeg er enig i, at til hobby brug kan man i mange tilfælde sagtens købe de billige maskiner, men så handler det udelukkende om at få tingene gjort. Jeg kan egentlig godt li' at gå og gøre tingene selv, og det at anvende kvalitetsværktøj gør blot den oplevelse bedre. Hjemme hos os har vi også to biler, som begge kan få os fra A til B. Men der omvendt ingen tvivl om, at den ene kan få os fra A til B lidt hurtigere, med bedre komfort og en med en lidt sjovere oplevelse. Sådan har jeg det også med værktøj.

peer1have: Jeg havde forstået det sådan, at det var parallelle modeller, svarende til de nye Tjep grf 100 compact xp og grf 34/105. Men inputs stadig velkomne.

Jep, det er bare den nye udgave af tjep pistolen, den erlidt lettere og aftrækkeren er ændret en smule, ellers ikke den store forskel på dem.

Er prisen den samme, ville jeg tage den nye.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis