erfaring med robotplæneklipper?

Hej LDS'ere

Den gamle havetraktor stod desværre af, og skal ud og have en ny. Jeg har haft lidt kig på en robotplæneklipper. Hvad er jeres erfaringer med dem? virker de. 

Jeg har en budget på ca 14.000 til det, og hvad vil i evt anbefale. Plænen er ca 3000m2 
Har haft kig på denne http://elsalg.dk/webshop/robomow-rl855?pid=6 men virker det? 

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forventer at en robot plæne klipper kan holde så stort et areal nede, kan du godt tro om igen. Du skal have mindst 6 stk. for at holde det areal.
For 14000kr tror jeg heller ikke du får noget fornuftigt til at holde 3000m2. Min gode ven har en http://www.husqvarna.com/dk/products/robotic-mowers/automower-220-ac/ og han er meget glad for den. Den er super stille og gør et fint stykke arbejde på hans 1600m2 plæne. Han gav i sin tid omkring 18-19000kr inkl montering. Modellerne skulle efter sigende være blevet endnu bedre og mere stille i dag.

Når du har 3000m2 at slå, så skal du et nummer op for at den kan klare det.

Husk at være indstillet på at den selvfølgelig vil køre en stor del af tiden med så stort et areal.
Det næste er at der ikke skal meget hul eller bule i plænen til at den hænger fast, og skal have hjælp 

Løsning: Asfalt  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du kan snildt få en robot det kan holde 3000m2.

Der findes robotter der kan klare op til 10.000 m2 så intet problem.

Robomow er ganske fin, den larme dog en del.

Hvis du evt kan finde en brugt husqvarna 230 acx så er du godt kørende. Jeg vil nok mene at husqvarna er det bedst mærke på markedet. Er der flere spørgsmål så skriv, arbejder med dem til dagligt.

Skrevet af Trurb på 12 apr 2014 23:09

Hvis du evt kan finde en brugt husqvarna 230 acx så er du godt kørende. Jeg vil nok mene at husqvarna er det bedst mærke på markedet. Er der flere spørgsmål så skriv, arbejder med dem til dagligt.


Hvis jeg lige må spørge om noget, angående robotter. De nye husqvarna siges at kunne klare skråninger op til 45grader. Vi har en skråning på omkring 35grader, men lige nedenfor skråningen stopper plænen og robotten skal derfor vende på de mest stejle sted, men kan den det.
Desuden, hvor lang holder sådan en fætter. Har du nogen erfaring med det. Vi har omkring 1200 kvm og overvejer en automover 320. Men syntes det bliver lidt pebret, hvis man kun forventer en holdbarhed på 5 år.
Knivene skal skiftes det ved jeg. Men hvad med motor og batteri. De kører jo mange timer om ugen.

Men jeg er virkelig lun på sådan en. Jeg har set plæner der ikke var særligt kønne, mosfyldte og bare hæslige, hvor der kom et husqvarna får på og efter 6 mdr, så lignede det sgu en golfbane.
Annonce

Det må du da

De kan ikke klage en skråning på 45grader, det er 45% de kan kører på, det er ikke det samme som grader. Mener det er 23 grader den nye kan klare.

Jeg har dog fået en 220 (kan klare 35%) til at kører på et stejler stykker, og når den rammer kanten så vender den uden problemer.

Hvis du har en iPhone, så hent det program der hedder my automower, der er en ting der i, der kan måle hvad robot du skal have, ved at ligge den på det stejleste sted i have.

Ang. holdbarhed, så er det vidt forskelligt. Vi har flere der ikke får gjort noget ved deres i 5-9 år, hvor de bare kører, og andre skal have skiftet batteri efter 4-5 år. Men det kommer jo fuldstændig an på kører tid, vinter opbevaring osv. Man skal dog huske at normalt sætter man en robot op i mod køb af en havetraktor, og den kræver noget mere servicering.

Og ja, man får virkelig en pæn græsplæne af det

Har haft en ROBOMOW i 4-5 år uden de store problemer , men du skal nok et nr. op til din størrelse plæne !  Har selv en rl-1000 og ca 2000 m2 plæne , som den klarer uden problemer . Det er jo verdens mest solgte robotklipper , og har ret lang klippetid
 (3 timer) . Og især hvis man kan lide noget med lidt ´gods´i , og ´rigtige knive´ synes jeg den er et godt valg .  
En Husquvarna gør det sikkert lige så godt , og er lidt mere stille ja . Men der er ikke meget ´gods´i den , og de små blikstykker (knive) er ikke så glade for smågrene . 
Men uanset hvad du vælger så får du en flot plæne ud af det  
Jeg ville spare opsætningen ......... jeg gik alligevel og rettede til i et stykke tid efter . Men tag ud og kig på dem , inden du kaster dig ud i det .
Hvad skete der forresten med traktoren ... er den helt død  . Jeg leder nemlig efter sådan en uden klipper . 


Dette må være et postulat. Robomow er langt fra verdens mest solgte robotklipper.

Den mest solgte nogensinde er Husqvarna Automower 220 AC. Gennerelt er Husqvarna den førrende fabrik indenfor området og har været på markedet de seneste 20 år. Det var dem der startede robot markedet.

At kalde Husqvarna Automower for spinkel er endnu et postulat. Knivsystemet er det bedste, der findes på markedet og forsøgt kopieret af mange andre. Husqvarna er netop ligeglad med smågrene på plænen. Knivene bliver slået baglæns ind under talerknen og klipper derved kun græsset og intet andet. Det vil sige at børnenes glemte legetøj på plænen ikke bliver slået i smader.

At sammenligne Robomow med Husqvarna vil være som at sammenligne en Lada med en Mercedes! 

Husqvarna Automower er toppen af poppen og den fejler aldrig, kan repareres, billig i reservedele, holder i en evighed, kan klarer kompliceret haver og  kan kører på stejle skråninger også i vådt græs!

 

Den eneste producent, der kan måle sig med Husqvarna Automower er Viking imow fra tyske Stihl.

 

Jeg taler af erfaring da jeg er reparatør og uddannet indenfor området. Til dagligt reparere jeg på Robomow, Bosch, Worx og mange flere. Konstant må jeg kassere dem pga. manglende reservedele. Kun i 1/7 tilfælde er de til at rede. Kan de redes er reservedelene enormt dyrer.

For hver tiende Robomow der bliver repareret bliver der repareret en Husqvarna. Sjovt nok besider Husqvarna over halvdelen af robotmarkedet, så det fortæller lidt om deres kvalitet. 

Til Husqvarna Automower fåes alle reservedele. Selv til Husqvarna's første generation af Automower, der i dag er 20 år gammel, kan der fåes reservedele til fornufige penge.

Eksempelvis koster et nyt batteri til en Robomow over det dobbelte i forhold til en Husqvarna Automower!       


Bankrådgiver
Nu anser jeg Guinness world records som rimelig pålidelige ... og de har haft ROBOMOW i deres bog , som verdens mest solgte robot plæneklipper . Og Friendly Robotics som laver ROBOMOW , tror jeg da nok bliver anset som værende førende inden for området. Man kan vel heller ikke sige den er speciel dårlig , hvis den stort set vinder samtlige test den er med i .
Testvinder : Test-nu.dk 2015
Testvinder :Radron.se 2015
Testvinder :Tænk.dk 2014
Testvinder : Boligus.dk 2015
Og så vil jeg da lade folk selv vurdere , hvad der er Lada og hvad der er Mercedes ? På det punkt er jeg ikke i tvivl .
Jeg kan jo kun udtale mig som bruger , og ikke på priser på dit og dat . Men prisforskellen på batterier kunne måske hænge lidt sammen med størrelsen . Tænker bare at når min har været ude at køre i 3 timer , så er hele græsplænen slået . Når naboens Husqvarna skal det samme , tager det jo hele dagen . Fordi den bruger det meste af tiden i laderen .
nu ved jeg tilfældigvis at din nabo ikke har en Husqvarna.
Hvis din nabo har en Husqvarna vil din Robomow holde stille dagen lang. Et issue som Robomow har rodet med en del år da det skyldes signalforstyrrelse. Se eventuelt nedenstående video.

https://www.youtube.com/watch?v=QxRXITZaoLI

Hvis Guiness har haft den i deres bog er det totalt fejlagtigt. Benytter man Robomow's eget reservedels program er der kun registreret 1/4 del så mange maskiner som Husqvarna.

Tænk har aldrig kunnet finde ud af at lave en seriøs test. Engang gjorde de også majsolie som testvinder indenfor skæreolie. En artikel der blev gjort meget oprør i da mange fik brændt deres skæreudstyr af. Artiklen blev også fjernet fra deres hjemmeside.

Ingen af de ovennævnte test er seriøse.

Se istedet denne test, der er lavet uafhæning af reklamebidrag eller noget andet.

https://www.youtube.com/watch?v=_f-4J98EWrI

Bankrådgiver
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis