Varme i kapilærkasserne

I forbindelse med en iver efter at få noget i drivhuset har en tanke slået mig, kan man kører en gulvvarme slange igennem kapilærkasserne, hvorved man opvarmer vandet, varmen fra det varme vand burde så, i min logik, forplante sig op i jorden og derved sørge for at rødderne er varme nok og derved kan optage næring, men så rejser der sig et par spørgsmål, hvor koldt må den grønne del af planten få det, uden at tage skade (for eksempelvis tomat, agurk o.lign) og hvor varmt må rødderne få det.
Hvis nu principperne virker, kunne det jo være sjovt at finde et lille solvarmepanel med akkutank, også en blandesløjfe på - tror I det ville virke ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det vil da sætte skub i væksten, ingen tvivl om det.

Og kan du gøre det med gratis, akkumuleret solvarme, ville det være genialt....

det er hele drivhuset der skal varmes op
jeg har gravet 70 cm. ned og støbt sokkel gulv det har gjort at jeg har forlænget min vækstperiode med ca. 2 mdr.
har lavet så jeg hænger boble plast op i højde med soklen på drivhuset.

har tænkt at prøve med en luft solvarmer.
Søren ryge gjorde for mange år siden det at han gravede 1 m ned under drivhuset fyldte halm og hestemøg i fyldte op med muld, det gav varme, i det at halmen kompostere, så det vil virke. Tomater kræver en stabil temperatur ( ca. 20 grader) for at sætte blomster og frugt, agurker kan ikke tåle kulden. Men idet at du varmer vandet i kapilær kassen vil det uværligt sprede en lun varme i drivhuset, så der er kun en måde at finde ud af det på. Håber du vil prøve og skrive her hvordan det er gået med det!

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Jeg havde en onkel, der var gårdejer. Da han lavede halmfyr for 20-30 år siden og alligevel var i gang med opgravning osv lagde han lige en slange forbi drivhuset, hvor han etablerede en reel gulvvarme. Drivhuset var så et udhus, hvor han rev beklædningen af sydsiden og erstattede det med glas samt isolering i bund og sider. 

Jeg skal da love for at det gav pote, han kunne dyrke næsten hvadsomhelst det meste af året. Men havde han ikke haft halmfyr, så havde det sikkert ruineret ham.
Han blev kendt i omegnen som Trope Hans  .
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis