Hybrid solcelleanlæg - Erfaring ?

Hejsa

Har længe vaklet lidt frem og tilbage med solceller som en investering i at få de faste udgifter ned, men nok aldrig været helt solgt med de nye regler ... 

Men kom til at læse om de nye anlæg med batteri pakke tilkoblet, nogle erfaringer ? - Syntes umildbart der ser rimeligt ud.

http://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop-354.aspx?GroupID=GROUP72&ProductID=PROD303



Hvis de 8x GEL batterier skal skiftes hver ~6 år er det trods alt også en udgift på noget der ligner 16.000 kr hvis jeg ser rigtigt. Når man har købt skulle man dog kunne købe dem billigere, kontra at aflevere de gamle til forhandleren.

Nogle med erfaringer, eller der selv har kigget på lign?

/Henrik

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved vi får sølle 60 kr for gamle bilbatterier, men det kan godt være gele er lidt anderledes..

Men systemet med solceller sluttet til et batterisystem har jeg faktisk set i brug i en modelflyveklub langt ude på landet. Der endte det med at de havde en benzin generator til at stå og oplade batterierne fordi forbruget var højere end det solcellerne kunne levere til kaffemaskinen og en bette varmeblæser. Har var 12 bly syre batteriet samlet parallel og så klarede en inverter de 220v.



 

Det skulle nu heller ikke være til en "skrot" handler at de skulle sælges, men at solcelle firmaet tager dem retur, og giver X rabat ved køb af nye. 

Har ikke haft held med at finde konkrete erfaringer på sådan et ordenligt anlæg her, så spændt at se om det findes derude.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Der står en del om dette på www.solcelledebat.dk
Udfordringen ved lagring af strøm fra solcelleanlæg, er udgiften til batterier, der nemt kan "æde" en eventuel besparelse op...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

"Hvad er fordelene ved GEL batterier i solcelleanlæg?
Vi benytter gelébatterier (også kaldet GEL) i vores batteribanker. Det er en form for bly/syre batterier, hvor elektrolytten er absorberet i gele. Batteriet har følgende klare fordele i forhold til solcelleanlæg:

De kan op- og aflades 10 gange oftere end bilbatterier, og dermed 10 gange længere levetid
Der er ingen vedligeholdelse, eller syre/gasudslip
De fungerer også i let frost
De har lav selvafladning
De har den bedste pris pr. op/afladning"

Prøver lige at læse på Solcelledebat for indtil videre har jeg mest fundet omkring folks diverse går det selv projekter med batterier der har kunne finde til billige penge.

 www.kameravalg.dk - Seneste nyheder og hjælp til næste køb

Annonce
Gel-batterierne tåler dybdeafladning mange gange, det gør et traditionel blyakkumulator ikke. Den tåler også meget bedre at stå afladet i en periode, det gør en almindelig ikke så godt.

Hvis v optimistisk antager, at du som gennemsnit kan hente de 4,8 kWh fra batteripakken 200 dage om året, og pakken har en levetid på 6 år, så kan du "omsætte" 5760 kWh i batteriets levetid. Med en pris på 16.000 kr vil det koste 2,78 kr pr kWh i lageromkostning.  
Så er det billigere at høbe strømmen hos elselskabet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 12 apr 2014 19:02
Gel-batterierne tåler dybdeafladning mange gange, det gør et traditionel blyakkumulator ikke. Den tåler også meget bedre at stå afladet i en periode, det gør en almindelig ikke så godt.

Hvis v optimistisk antager, at du som gennemsnit kan hente de 4,8 kWh fra batteripakken 200 dage om året, og pakken har en levetid på 6 år, så kan du "omsætte" 5760 kWh i batteriets levetid. Med en pris på 16.000 kr vil det koste 2,78 kr pr kWh i lageromkostning.  
Så er det billigere at høbe strømmen hos elselskabet.

Chr.

Hej.
Glemmer du så ikke at du kan forbedre dit straksforbrug. Over tid medens jeg har haft solceller er mit straksforbrug under 5% sansynligvis fordi det er enfaset. Efter denne reklame skulle det optimere straksforbruget rigtig meget også på enfasede anlæg. Hvorefter man så kan tappe 4,8kwh når det er blevet mørkt. Sådan som jeg forstår det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej, det glemmer jeg ikke.
Starksforbruget er det du aftager fra cellerne i stedet for at sende til nettet, og den måde det optimeres på er ved at sende det i batterierne i stedet for på nettet. Nok så meget batteripakke får jo ikke din vaskemaskine eller opvaskemaskine til at prioritere at kører, når solen skinner. Det er kun dig selv der kan gøre det. Ellers skal du tænde en masse lys -til ingen verdens nytte- når solen skinner.

Den strøm du sparer er det du kan gemme i batterierne og hente når produktionen er mindre end forbruget.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 21 apr 2014 23:06
Nej, det glemmer jeg ikke.
Starksforbruget er det du aftager fra cellerne i stedet for at sende til nettet, og den måde det optimeres på er ved at sende det i batterierne i stedet for på nettet. Nok så meget batteripakke får jo ikke din vaskemaskine eller opvaskemaskine til at prioritere at kører, når solen skinner. Det er kun dig selv der kan gøre det. Ellers skal du tænde en masse lys -til ingen verdens nytte- når solen skinner.

Den strøm du sparer er det du kan gemme i batterierne og hente når produktionen er mindre end forbruget.

Chr.
Hej.
Jeg synes det er en meget statisk måde du ser det på. Netop det at du kan sende strømmen i batteriet gør jo at det ikke er så betydningsfuldt hvornår du starter vaskemaskinen. Som jeg har forstået det så ligger ca halvdelen af vores elforbrug imellem 6og 18. dvs ca 5kwh for mit vedkomne. Det ville jeg forvente at man kunne bruge stort set uden at købe fra nettet og så på de gode dage alligevel ha de 4kwh til om aftenen.
En anden ting er, at det er dog utroligt som prisen er faldet. Vi gav ca 90000kr for vores 4,9kw anlæg og det uden batteri, Det viser bare hvordan statstilskud bliver kapitaliseret så det ikke er køber der skummer fløden.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af Chr. på 12 apr 2014 19:02
Gel-batterierne tåler dybdeafladning mange gange, det gør et traditionel blyakkumulator ikke. Den tåler også meget bedre at stå afladet i en periode, det gør en almindelig ikke så godt.

Hvis v optimistisk antager, at du som gennemsnit kan hente de 4,8 kWh fra batteripakken 200 dage om året, og pakken har en levetid på 6 år, så kan du "omsætte" 5760 kWh i batteriets levetid. Med en pris på 16.000 kr vil det koste 2,78 kr pr kWh i lageromkostning.  
Så er det billigere at høbe strømmen hos elselskabet.

Chr.
Du skal lige huske at hvis forretningsmodellen anvendes kan udskiftningen af batterier og anden vedligeholdelse fratrækkes i topskatten - det bedrer økonomien væsentligt.

Som tidligere nævnt i andre tråde er det store spørgsmål så hvad beskatningen af genvundne afskrivninger ansættes til når huset sælges.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis