Lakere selv med sprøjte pistol - ordentligt resultat?

Hej med jer

Jeg skal have skiftet nogle vinduer, noget skydedør og noget hoveddør her i sommer. Jeg overvejer at købe noget fra nyt (med en bestemt RAL farve) og noget brugt, og vil jo gerne have malet de ting jeg køber brugt, så alt har samme farve.

Jeg vil gerne have en helt jævn overflade, men har aldrig haft sucess med at få det helt fint og jævnt når jeg har brugt rulle, så mit spørgsmål går på, om det kan lad sig gøre at få en fint og jævnt resultat hvis jeg bruger en malersprøjte - ala denne:

http://www.harald-nyborg.dk/p1326/m...m-toph-beh

Og giver tingene en 3-5 tynde lag (eller hvor meget der nu skal til).

Nogen der har prøvet det?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Maling med trykluftspistol kræver, at alt dækkes af (undtagen det du vil male)

Det sviner utrolig meget, og ikke alt grunder og maling er velegnet.

Jeg ville vælge en malerulle, af dem med kort "hår" og af god kvalitet, det er nok det bedste valg til gds'ere...

Afdækning er jeg opmærksom på - det er jo relativt simpelt med afdækningspap og malertape, og jeg ville male det inden det bliver monteret, så jeg kan gøre det udendørs. Mht om malingen er egnet, tænker jeg at man vel bare kan købe en maling som er egnet til pistol, i den RAL farve jeg nu ønsker.

Jeg har før forsøgt med malerulle, men jeg har aldrig fået et resultat som mindede om det man får når man køber døre/vinduer som er præ-malede, så jeg tror ikke at rullen er den rette løsning for mig.
Jeg har lige selv malet en stol med rigtig godt resultat med sprøjte. Det skulle have 3 gange og malingen (almindelig alkyd-maling fra Silvan) fortyndede jeg med ca 15 % demineraliseret vand. Lad malingen stå noget tid efter blanding, så eventuelle luftbobler kan boble af. Jeg ville nok være lidt betænkelig ved at male udendørs - vil det ikke ende med en masse støv og insekter i den våde måling ?

nielshede

Jeg har for en del år siden, gjort lidt i at male biler, med fint resultat, med trykluftssprøjte.

Men når det gælder maling af træ, synes jeg ikke det er nemt at få det perfekt.

Husk at en sprøjtepistol kræver en del luft, så din kompressor skal ikke være af de små.

Men har du kompressoren, koster sprøjtepistolen jo ikke alverden, så kan du jo give det en chance.

vinduer har jeg aldrig prøvet at male, men den viste sprøjte har jeg, og den er ganske fortrinlig, den kræver nemli ikke den samme mængde luft som en med beholder under sprøjten, jeg malede i sin tid min Golf og resultatet blev ganske godt, og sprøjten var der intet at udsætte på, kun mig
det er ikke bare lige, og kræver tålmodighed (hvilket er svært for mig ) men mange tynde lag er bedre end få tykke. så det bedste råd er nok find noget du kan øve dig på før de endelige emner skal males

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Hej.
jeg har malet masser af træværk og andet med sprøjte. Jeg vil ikke anbefale dig at bruge den pistol du refererer til, den er sikkert udmærket til autolak og andre typer industriemaljer, men ikke til den type maling du skal bruge. Hvis du alligevel vælger at bruge denne sprøjte skal maling fortyndes til næsten vand, og det er den ikke lavet til. Jeg vil anbefale dig at bruge en airles sprøjte som er super til det du skal bruge den til. De koster noget mere men man kan finde nogle semiprof anlæg som er udmærkede til prisen, de koster omkring 3-4000 kr. Du kan måske leje en airles sprøjte af et malerfirma.

Med venlig hilsen 

Kenneth

mestermaling.net

Ja, sådan noget ville jeg da bare prøve. Køb sprøjten og prøv at male noget lignende. Øv dig lidt, find ud af metoden.
Med sprøjtemaling handler det meget om man er god til Tai Chi, og om man har visualiseret arbejdsgange inden man går i gang.

Delfinen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også