Behandling af nye trappetrin

Hej.

Står for at skal færdiggøre min hjemmebyggede ståltrappe med nogen trin af træ. Det er en indvendig kvartstvingstrappe.
Laver trinene af douglas planker som jeg limer sammen 2 og 2. Og så skærer trinene ud af det.
Så kommer det store spørgsmål, har fritliggende bjælker i huset, som vi har behandlet med transparent træbeskyttelse med farve i, så det ligner de er bejset. 
Så vil gerne have min trappetrin behandlet med samme farve, så tænkte på om man kunne give dem en gang træbeskyttelse først, og så noget klar olie ovenpå, eller om man kan sæbebehandle dem? Vil helst ikke lakkere dem, da vi har hund som kommer til at bruge trappen, og bange for han vil ridse i lakken, og er nemmere at genbehandle med olie eller sæbe.
Går ud fra at den rå behandling med træbeskyttelsen ikke kan holde i sig selv, uden efterfølgende behandling?

På forhånd tak

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Olie ovenpå træbeskyttelse lyder som en skidt idé. Du risikerer bare, at de to typer ikke kan arbejde sammen og du står med en fint lavet, men skjoldet trappe.

Rå planker kan til hver en tid sæbebehandles, men er også meget modtagelige for snavs fra f.eks hundepoter. Også selvom poterne virker rene.

Nu ved jeg jo ikke om du vil have plankerne lysere eller mørkere, men de får glød og beskyttelse med koldpresset jomfru linolie og TripTrap har flere forskellige nuancer olie, hvis plankerne skal være lysere. 

Lad være med, at vælge for billige produkter, når nu trappen skal bruges dagligt. Så skal du nemlig også oftere friske den op og det giver den samme udgift i sidste ende, plus ekstra arbejde.

 Selvom man er kvinde kan man godt have hænderne skruet ordentligt på

Tak for svaret..
Det er fordi den træbestyttelse vi har brugt til bjælkerne er sådan en mørk rød/brun ligesom jeg forbinder med rigtig bejse farve (Taget fra en der ikke er fagmand)
Tænkte bare om man så ikke kunne bruge det under evt videre behandling af trinene? Så vi er sikre på at ramme den rigtige farve.....
Jo i teorien kunne du jo godt, men træbeskyttelse har det bare med at være "fedtet" meget længe synes jeg. Altså længe om at tørre og så ville trappen være ubrugelig imens. Du kunne også tage skridtet og rent faktisk sprit-bejse den og så give den olie. Bejsen får du i pulver-form i mange farver og det ville blive pænt samtidig med at du hurtigt kunne bruge trappen

 Selvom man er kvinde kan man godt have hænderne skruet ordentligt på

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også