Lave porthul i ladegavl?

Hej LDS'ere

Jeg har en stor lade der er lavet i lecablokke udvendigt, og med bærende træskellet indvendigt.

I gavlen vil jeg gerne lave et porthul til min traktor, så det skal jo være et stort et

Hvordan hulen kan jeg lave et hul uden at det hele falder sammen i gavlen? Kan man skrue nogle store lægter/reglar på hver sin side lige ovenover det kommende hul, og så bolte dem sammen, og så bryde ned nedefra? Eller hvordan tager man hul på sådan en opgave? Håber at der er en eller to med lidt erfaring i den retning


Mvh

Morten

Hej LDS'ere Jeg har en stor lade der er lavet i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af birch-moeller på 11 apr 2014 08:26

Dengang for 30 år siden, jeg skulle have sat en port i, støbte vi murbjælken på stedet.

Vi lavede et ca. 20-30 cm højt hul i muren, længden selvfølgelig afhængig porten.

Så byggede vi en trækasse i hullet, hvori vi smed noget jern og beton.

Kørte forbi forleden, det holder stadigt og det var billigt at lave

ps. vi skruede et bræt på væggen over hullet, før vi lavede hul, for at væggen ikke skulle falde sammen.

Ja det var jo også en mulighed, og billigt kan vi gode lide

Måske jeg skulle vente til jeg alligevel får beton bilen ud, så skal jeg ikke selv blande, og så bliver det noget solidt kram




Mvh

Morten

Så må du endelig huske at vibrere det ned omkring jernet, det bedste er selvfølgelig en stav vibrator ( ikke fruens    og ellers kan du bruge en stor boremaskine med slagbor, hvor du lige montere en stor bræddebolt. Den trykker du så ind mod formen så skal du bare se.

Obs. uegnet til personligt brug udvortes

HEHE der er ingen fruer her, er skam herre i eget hus Men jeg får lava beton ud, det burde jo ikke skulle vibreres, men derfor kan det godt få en tur med borehammeren De kommer faktisk ud med lava beton med stål fibre i, så behøver man ikke bruge rio net Det er sq da smart!

Mvh

Morten

For en sikkerheds skyld, ville jeg nok alligevel bruge noget stål/rionet.

Nu er det vel ikke stål fibre, der er i lava betonen, men glas fibre.

Tror heller ikke det er stål fibre, det ville give store problemer med en rusten over flade ret hurtigt. Det vil så svække betonen ude fra og ind ! Men uanset det ene eller andet så skal der altså tentor stål i hele længden og det er alt så ikke bare en gang rionet.
Annonce
Tjaaa Unicon siger at det er stål fibre, og man må gå ud fra at de ved hvad de sælger
Tentor stål? er det bare alm kamstål du tænker på? og hvor store skal de mon være ved en port åbning på 4 meter?

Mvh

Morten

Jeg ville nok anbringe tre styk 10 mm. med mindst 20 mm. afstand til hinanden i midten af formen, og ja jeg tænker på den vare der er rillet i overfladen, den giver en større vedhæftning i betonen. og de skal være så lange at de kommer ud over støtte punkterne i siderne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis