Valg af maling til træfiberplade

Kære Alle,

Jeg skal lave en 25 m lang skilt af træfiber til udendørs brug. Skiltet skal forestille farverige huse og jeg skal til at købe maling nu, men er meget tvivl. Jeg vil gerne købe den billigste og bedst egnede maling. Skiltene skal gerne kunne holdet til næste år også.

Hvad kan i anbefale? Oliebaseret eller vandbaseret maling? evt. mærker?  

I min lokale jem og fix har jeg set gori 88 dækkende træbeskyttelse i kridt hvid farve til 100 kr for 4L, er det velegnet? og er det muligt at købe pastafarver til at tone det i forskellige farver? er det nemt at arbejde med? Vi er ca.10 kvinder der skal i gang med projektet, har kun lidt erfaring med maling.

På forhånd tak for hjælpen.

BK

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træfiberplade?
Taler vi masonit, MDF eller hvor er vi henne? Ingen af de nævnte er særligt velegnede til udendørs brug uanset valg af maling, og det er spånplader for den sags skyld heller ikke. Oliehærdet masonit kan måske nok klare en sæson, men skal da stives noget af for at vinden ikke knækker den. Til gengæld fæstner maling ikke så godt på en oliehærdet plade. Måske en oliemaling evt linolie, men til 25 m vil det komme til at koste en del. 

Skal projektets holdbarhed udendørs være flere sæsoner vil jeg anbefale, at I overvejer vandfast) krydsfiner.

Det er hård træfiberplade, det skal kun bruges 1 døgn ifm med en familie festival og måske også til næste år. Så ikke noget der skal bruges ude i årevis. Tænkte også lidt på 9 mm krydsfiber med spor, for det giver træhus effekten rigtig fint, men tænker det er for tungt til at hænge? det skal hænge ovenpå en telt som vedhæftede billede.

BK

OK, ja men så er alm hård masonit da ganske udmærket og maling med gori også, men jeg er ikke sikker på det er nemt at tone. Så vil en alm hvid plasticmaling nok være nemmere at købe tonerpasta til. 
Du kan godt bruge en fiberplade - men som nævnt er fiberplader og vand noget der ikke spiller sammen. derfor skal du huske at male hele pladen på begge sider og alle kanter, så kan du ikke gøre det bedre.

Vandbaseret maling til udendørs brug er helt udmærket til dette formål.

Rolf Brejner

Gori kan sagtens tones, jeg har lige fået tonet en 5 liters Gori 99, i det lokale xl
Tak for svar.

Havde købt 1 spand af malingen fra jem og fix , og kan se det faktisk er Gori nature dækkende træbeskyttelse, alkylmaling, så er det vel stadig oliebaseret? Jeg har læst mig frem til at olibaseret maling er mere besværlig at arbejde med, det er hele 10 træfiberplader a 2,7 kvadrat meter hver som vi skal male, så det må gerne være nemt.

Jeg returnerer malingen til jem og fix, det var ellers et godt tilbud Kan se at Harald Nyborg har vandbaseret træmaling til rimelige priser og forskellige farveudvalg.

Tak til jer alle!

BK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også