Boom kicker/boom vang hjemmelavet

Hi her på LDS,

Overvejer at lave en hjemmelavet boomkicker/boomvang vha af:
- 2 rustfristålrør som ligger passer ind i hinanden
- en dæmper fra forgavlen af en motrcykel (som lige passer i det største rør), kraftig nok til at holde bommen med sejl oppe 
- udvendig vil jeg lave en udveksling med frølar, så jeg kan justere bommen

Er der nogle herinde som har erfaring med hjemmelavede boomkicker/boomvang?

Mvh, Hugo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan sagtens følge din tanke, men du får svært ved at bruge en støddæmper fra en mc. alene af den grund at den lynhurtigt vil ruste, den er slet ikke beregnet til et så fugtigt miljø og da slet ikke med det saltindhold luften har på en båd. Det er heller ikke særlig hensigts mæssigt at anbringe rustfrit stål der jo vejer en del mere end aluminium så højt på båden. En anden ting du glemmer er at en støddæmper ikke virker uden der er en fjeder på den, så det vil blive en enorm klods du skal have siddende der. En støddæmper på en motor cykel er ikke bare et stempel der trykkes ned i en cylinder, der sidder ventiler i bunden af stemplet og der er simmer ringe imellem cylinder og stempel, ellers ville al olie hurtigt fise ud.

Der næst skal du have lavet specielle beslag til fast gørelse på mast og bom, det skal være solide sager da der er et temmelig højt tryk / træk på dimsen.

De mest simple bom kicker er faktisk blot to rør som passer ind i hinanden og så en lang tryk fjeder.

Nu ved jeg ikke om man kan få fjedre i rustfri stål, hvis ikke vil det være en god ide at smører et godt lag vaseline på fjedren, så den glider lettere og ikke ruster. Grunden til at du skal bruge vaseline er at almindelig konsistens fedt sviner alt til hvis det kommer på dækket eller på dine sejl, vaseline kan skylles væk med varmt vand.
Det lyder spændende. De overvejelser har jeg også haft, efter jeg tabte halvdelen af min kickstang i havnen efter oktoberstormen. Men var ude at dykke forleden og fandt den igen... Min er i rustfrit stål, så et halvt år på havets bund tog den flot.

Hvis fjederen sidder nedad, så eventuelle vandsprøjt og regn, kondens mv kan løbe fra, skal det nok holde. Og rustfrit stål er, som min ovenstående "test" viser, bedst.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Takker alle for kommentar, tror designet er ved at falde helt på plads

Jakob -> tror at jeg laver den øverste rør som en kappe og sætter fjederen i top, så evt vandsprøjt har svært at nå deroppe.
Jørgen -> at bruge vaseline gør jeg
Prøver at finde en tætningsring imellem øverste og nederste rør med et drænhul helt i bunden.

Når jeg er helt færdig skal jeg nok poste et billede af resultat (har checket på internet og kan ikke finde en færdig løsning under 10000 DKK)

Har iøvrigt også set en løsning med en gevindstang ligesom en bagstagstrammer...

Mvh, Hugo
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis