"Dampspærre" mellem terrassebrædder og strøer??

Hej

Jeg skal til at montere brædder på min nye træterrasse - og så et sted at nogen lagde tagpap i mellem terrassebrædderne og strøerne for at undgå fugt i dem, så de dermed hurtigere blev nedbrudt…

Så er mit spørgsmål : Kan man ikke bare bruge f.eks. dampspærre-plastik? Altså, man laver en strimmel der går ca. 3-4 cm ud på hver sin side af strøen….så er der dækket af for vand ovenfra. Kan det ikke godt fungere?

Det skal siges at strøerne er trykimprægneret - men nærmest kun sådan "overflade" imprægneret :-) og der går lang tid før de er tørre nok til at male - og jeg vil jo gerne ha´ lagt brædderne på NU!! :-)

Hvad siger i derude?

Vh Jesper



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo læg du bare noget plastik imellem, så er du ihvertfald sikker på at træet rådner dobbelt så hurtigt

Jeg er ikke sikker på hvad det er du har set, men jeg ved at der skal ikke tagpap imellem strøer og terrasse brædder. Der kan lægges tagpap imellem beton og træ men ikke mellem træ og træ. Når der lægges tagpap imellem træ og beton er det for at op trængende fugt fra betonen ikke skal gå op i træet. Men det er altså ganske unødvendigt når det er en uden dørs terrasse der er tale om.

Hej Jørgen

Tak for dit svar - jamen, så tror jeg da bare jeg dropper det plastik! :-)

Har du en anden god løsning? Det er måske slet ikke nødvendigt at gøre noget? ...bare læg brædderne på, og så smutter den olie man behandler terrassen med måske også ned mellem brædderne...?

Vh Jesper
Tjah - jeg har godt nok lagt murpap mellem de fliser strøerne ligger på - men det var ligeså meget for klodse dem op så de blev lige - eller rettere med en smule fald

ikke noget mellem brædderne og strøerne - min er også af trykimprægneret træ, både strøer og brædder.

Den ser stadigt ud som ny i forhold til råd - den er behandlet et par gange eller 3 med speciel terasseolie, det er kun rent kosmetisk når det er trykket træ.. Den er fra 2007.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok - så uden at holde dig op på noget :-) så mener du ikke det er nødvendig at behandle strøerne? ...også selvom de ikke er ligeså imprægneret som stolperne

Jesper
Nu vil jeg så kun svare dig på én måde :

Hvis de er TRYKimprægnerede behøver du ikke behandle dem yderligere - er de kun overfladeimprægneret ville jeg nok lade dem dem " søppe " lidt i noget tynd træbeskyttelse med fungicid.

Det bliver så modsagt lidt af mig selv - da jeg skiftede terrasse i sommerhuset var der ikke-imprægnerede strøer under - men med masser af ventilation - de fleste var næsten som nye efter 35 år ! - så jeg tror ikke du behøver være særligt nervøs.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ok….

Tusind tak for hjælpen! :-)

Det var rart lige at vende det med en der har prøvet det før!

Vh Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også