fuge indvendigt mellem stort vinduesparti

Jeg har fået remonteret mine kpk træ-aluvinduer, idet de ikke var ordentlig monteret. Der trængte vand ind. Der er i den forbindelse lavet en afstand mellem vinduespartierne på ca. 10 mm, og der er fuget op med byggesilicone udvendigt for at sikre, at der ikke kan trænge slagregn ind. Det gjorde tømreren. Siges skal det også, at vinduespartiet står meget udsat.Der er virkelig smæk på nogen gange. Hvor om alt er, så skal jeg nu selv fuge den indvendige fuge op. Og da fugen nu ikke er diffusionsåben ud mod det fri, skal jeg have en diffusionsåben fuge indvendigt, så evt. fugt mellem karmstykkerne kan komme ud. Mit problem er bare, hvilken fuge(type) kan jeg bruge her? Jeg har tænkt på ildmodbånd, men det kan man ikke få i hvid, og hele vinduespartiet er hvidt. Så det duer ikke! En mørtelfuge heller ikke. Er der nogen, der har et godt råd? Mvh. Hans
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville ikke være bange for selv at bruge en akryl-fuge eller lign. indvendigt såfremt du bare holder lidt øje med dine fuger udvendigt er de ellers lavet godt burde de holde vandet i i MANGE år, men for en sikkerheds skyld kan du da skift dem med 5 - 10 års mellemrum alt efter temperament :-), mine egne indvendige fuger i mit eget store vindues parti har jeg selv fuget med en akrylfuge....
Skrevet af Leif.
Da jeg forstår at de to karm sider er vendt mod hinanden,med blot en cm afstand kan du roligt fuge med en over malbar fuge da det er to træsider og ikke beton til den ene side sker der ikke noget ved at bruge en difutionstæt fuge eks sikafleks,som også er bedre end akrylfuge,den synker ikke ,er nemmere at glitte held og lykke .Tidligere vinduesmontør.

LBL
Jeg siger mange tak for svarene. Jeg  kan jo se, at det er fra kyndige folk. Det stemmer også overens med , hvad tømreren sagde. Men læser man oplysninger fra fx Bolius eller Fugebranchen står der udtrykkeligt, at en af fugerne skal være diffusionsåben. Så jeg har været i syv sind! Vidste ikke at 522 fra Dana var diffusionsåben. Så det er godt at vide. 

Bedste hilsner
Hans
Husk at bruge bagstop, det gør arbejdet meget nemmere og fugen stærkere.

Rolf Brejner

En dækliste ville være bedre. Så er der ingen risiko for lukkethed. Men strengt taget er det forkert at have den tætte fuge udvendigt og den åbne indvendigt.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis