Bådmotor af buskrydder

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe, det er jeg nok også men...

Jeg skal bruge en motor til min tømmerflåde hvis der en dag sker noget eller jeg skal sejle et kort stykke. Og jeg vil ikke bruge særlig mange penge på det her projekt og det billigste folk har påhængsmotorer til salg til er 3000 ca. og det er langt over hvad flåden koster. Motoren skal bare kunne få mig lidt frem ikke noget sindsygt.

Så slår det mig billig motor til båden.. BUM! Jeg har været i vietnam og der har de sådan nogle her!
https://www.facebook.com/photo.php?...mp;theater
Se det kunne godt forveksles med en større buskrydder hvis i forstår og sådan tænkte jeg at jeg ville lave min bådmotor. Så tænkte på om ejg ikke bare kunne bruge vores buskrydder og så svejse en propel på i stedet for og så bare derudaf? Det eneste problem jeg ser lige pt er kølesystem? Ved ikke om den kan køle nok når den kører sådan i længere tid? Tænkte også mere på om sådan en buskrydder motor er kraftig nok til at få mig lidt den vej jeg vil da flåden er temmelig tung?

Håber I har nogle andre bud eller lign til billig fremdrift! (skal selvfølgelig lave nogle årer)

 

Nu tænker i nok på overskriften hold kæft en tumpe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bil batterier koster fra ca 400kr/stk
og motor er der rigeligt af her
men ja det kommer jo naturligvis også til at koste et og andet

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af NiklasH på 07 apr 2014 19:10
Ja har jeg godt nok overvejet. Men kan se der er utrolig mange der har lavet deres egen med en gammel græsslåmaskine og en gammel påhængsmotor hvor de kun bruger den nederste del med drivaksel osv. men det burde da kunne lade sig gøre hvis der er så mange der har lavet det. Men ja en græsslåmaskine motor 4.4 hk er vel heller ikke meget drifkraft? Og så kan jeg jo ikke bakke :=)
Glem ALT om el, der er ikke saft nok på et batteri til at få dig ud af havnen uden der er medvind/strøm/sø og solen i ryggen for ej at forglemme noget. 

Med 4-5 hypper opnår du nok ingen høj fart, men en flåde burde kunne flytte sig en smule på fladt vand.  På sådanne en flåde har du altså uhyggelig stor vandmodstand, ikke kun i stævnen men mest omkring alle tønderne.    

Men hvorfor skulle du ikke kunne bakke  Gearkassen til frem/bak sidder da i benet. 




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jamen det har jeg slet ikke forstand på alt det der. Gearkassen i påhængsmotoren gør at jeg kan bakke med græsslåmaskine motoren ?

 

Skrevet af NiklasH på 07 apr 2014 22:40



Jamen det har jeg slet ikke forstand på alt det der. Gearkassen i påhængsmotoren gør at jeg kan bakke med græsslåmaskine motoren ?


Ja !

Jeg synes det er en dårlig løsning, med en græsklippermotor på en påhængsmotor, det støjer, den er luftkølet, og du får ikke udstødningen ud under vandet.

En plæneklippermotor er ikke bygget til at "bo på vandet" det giver problemer...

For mange år siden fandtes der en påhængsmotor, med en plæneklippermotor som original, de var bestemt ikke nogen populær motor, og tilmed ikke særlig driftsikker.

Mener de hed MAC, og var med en aspea (teknums) motor

Køb en hæderlig brugt påhængsmotor, passer du den med service, er den utrolig driftssikker. Og sikkert en billigere og bedre løsning end så meget andet.

Jeg har haft mange forskellige påhængsmotorer, gennem 40 år og aldrig været ude for havari.



Glem ALT om el, der er ikke saft nok på et batteri til at få dig ud af havnen uden der er medvind/strøm/sø og solen i ryggen for ej at forglemme noget. 





det er nu langt fra sandt, men fair nok, det vil dog koste lidt mere end ingen ting

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Nu har du jo ikke skrevet postnummer i din profil, men hvis du kommer forbi København, har jeg en fin gammel påhængsmotor du kan få for 500 kr.
Det er en "almindelig" grå Mariner 5hk 2takt med separat tank. Ny impeller (=køler ordentligt), men skal nok have renset karburator og sådan lidt før ibrugtagning.
Den fik engang vores Achilles gummibåd på 3,2 meter op at plane med 12 knob (målt på GPS). På en tømmerflåde bliver det nok lidt mindre..

Motorbeslag, så den sidder i ordentlig højde kan du nemt lave i træ.

Glem alt om at svejse noget på. Det kommer sikkert ikke til at sidde 100% lige, så der kommer vibrationer i akslen, så det hele falder fra hinanden.

mvh
JAKOB

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har den helt rigtige påhængs motor lige til dit brug, den har 6 Hk. og det er ikke ponyer som der sidder i de fleste påhængs motorer. Den har en stor 4 bladet langsom gående propel, max. 500 omdr.pm. den køre i 3 timer på 5 l. olieblandet benzin. Motoren er fra 1976 men har ligget på et loft og ikke kørt mere end max. 150 timer. Det er en Britich Seaguell Centurion plus.

Prisen er fast 5000,00 kr.

Det er vel muligt at lave et kædetukket møllehjul bagpå tømmerflåden, der kan da geares kraftigt net.

Jeg kendte en, der monterede en skrueaksel på et cykelhjul og  lod en Velo Solex motor trække kanoen, så StormP har ikke levet forgæves

hmfogh

Næh du skal ikke genere min familie

Det sidste nye jeg har set på you tube var nogle skøre mennesker der brugte en RC helikopters hale propel til at drive en gummi båd med, så har man da kuk i låget  

Ideen med et skovlhjul bag på drevet af en plæneklipper motor er ikke helt ueffen

Hvis du anvender din buskrydder til "bådemotor" vil du efter kort tids drift hverken have buskrydder eller "bådemotor" da buskrydderens leje vil blive ødelagt når det neddyppes i vand.

Vi kan vædde.

Jeg giver projektet ca. 1/2 time før havari.

Mvh Ollie
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis