tærezink

jeg har en glasfiber båd på 20 fod med en volvo diesel motor.
der er vandsmurt stævnrør hvor der er monteret tærezink på skroget forbundet med kobber rør.
roret og rorstamme er lavet i rustfrit stål monteret med et lille tærezink på hver side af ror pladen.
så er spørgsmålet hvordan og hvor jeg monterer zink til at beskytte motor.aksel og skrue bedst.
der er ikke plads til at motere zink på akslen,så tanken var at montere et stort tærezink forbundet til motoren da motor aksel og skrue jo er forbundet sammen ?
motoren er fersvandskølet og jeg bruger aldrig landstrøm.
hilsen Knud
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Knud.

Hvorfor vil du lave om på tingene, det er ganske almindeligt at man skifter den tærezink der er monteret når klodsen er tæret ned til en 10 15 % af den oprindelige størrelse. På roret skal huske at bruge rustfrie bolte til at genmontere, gerne med selvlåsende møtrikker. Når du bundsmørre må der ikke komme bundsmørelse på klodserne.

I selve glasfiberen kan du faktisk bore huller og skære gevind til maskinbolte, husk blot at fylde noget secomastik i hullerne inden du skruer boltene ind.

jeg har haft båden et års tid og bygget en del om. det eneste tærezink var ved stævnrøret
roret og rorbrønd er nylavet så da jeg monterede det satte jeg to stk. zink på det da jeg tænkte det i hvert fald ikke skadede.
jeg så engang en glasfiber båd der havde ligget fire år i vandet uden at fået skiftet zink ,der var næsten en tredjedel af skruen forsvundet.
jeg havde tænkt mig at bore huller igennem skroget og montere to rustfri gevind stænger så jeg kan montere zink udefra og forbindelse til motoren indefra.
er der noget krav om kvadrat str.på forbindelsen til motoren og er det nok med et zink for at beskytte motor ,aksel og skrue ?
hilsen Knud

Når din motor er ferskvands kølet er der ingen grund til at forbinde den til zinkanoder, og det er altså rigeligt med en zinkanode på hver side af skroget henne ved stævnrøret der er forbundet der til. Har du så monteret på roret også sker der altså ikke noget. Det er altså ikke raket videnskab.

Jo færre huller du laver i skroget jo bedre, med mindre du vil sejle rundt i et hyttefad.

At en båd der har ligget i vandet i fire år uden skift af tærezink skulle kunne få skruen tære så voldsomt op, lyder som en And, der må have været andre faktorer der er spillet ind der.

I Marstal havn ligger der en jolle der ikke har været rørt de sidste 10 år, der gror græs i bunden af den og ror og skrue er fuldstændig overgroet med muslinger og tang.

Jeg spurgte havne fogeden hvorfor den ikke blev fjernet, og fik at vide at der blev betalt bådplads til tiden hvert år, men ejeren havde ikke været der i mange år.

det lyder godt at jeg er beskyttet nok med de klodser jeg har på.
den anden båd havde fire år før fået en helt ny motor ,stævnrør og skrue, men den var altid tilkoblet landstrøm og hans ledningsnet lignede en rotterede. så teorien gik ud på at der løbet fejlstøm der havdesat gang i tæringen.
et halvt år efter var der hul i bundkaret så motoren skulle ud for at skifte den.
hilden Knud
Han har nok snarere glemt at man skal lukke af for hoved kontakten før man lader batteriet op, lukker man ikke af er der direkte forbindelse til motor og andre følsomme instrumenter.
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 07 apr 2014 17:41
Han har nok snarere glemt at man skal lukke af for hoved kontakten før man lader batteriet op, lukker man ikke af er der direkte forbindelse til motor og andre følsomme instrumenter.

hvad så når generatoren lader batteriet op , hvad sker der så ?????

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Forhåbentlig ikke noget andet end den lader på batteriet. Men ok jeg ved godt hvor du vil hen, nu er generatoren en del af motoren altså stelforbundet med motoren., fra generatoren går der to ledninger der er i forbindelse med en ensretter og et lade relæ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis