Bedkant med brosten / chauchesten

Go aften

Har for 6 år siden lavet en bedkant rundt om vores terrasse med chauchesten.3 sten høj .De blev lagt sammen med cement.

Det var rigtig flot de første 2-3 år, men så begyndte fugerne at revne, og stenene blev løse. Blev repareret.

Men nu er den helt galt , og der skal gøres noget.

Hvad kan jeg gøre for at cementen binder ordentligt på stenene.

Mvh

Carsten Kraack

  

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ren cement binder ikke i sig selv, der skal blandes grus i cementen så det bliver det der kaldes tørbeton, og så skal der altså mindst en bundtykkelse på 5 cm. for at det kan holde til plæneklipperen og at blive trådt på.
Som jeg kan forstå det, så snakker vi en støttemur, ca. 30 cm høj af chaussésten, eller snakker vi ca. 45cm høj af brosten?

Det kan vel være flere ting der er skyld i det:
Blandingen der er blevet brugt har ikke været korrekt
Blandingen har ikke været lukket ordenlig af (glat overflade så vand ikke han samle sig i fugerne og sprænge fugerne ved frost)
Forkert bundopbygning så jorden under muren arbejder og derved laver revner.
Dårlig bagstøbning, som skubber muren ud.

Er det noget i selv har lavet eller fået en anlægsgartner til at udføre?
Der er tale om en 30 cm støttemur af chauchesten.
Der har ikke været nogen form for bagstøbning.
Var muret sammen med cement ,og mørtel.
Bundopbygningen var ca 5 cm beton.
Der var ikke lavet drænhuller i de nederste fuger ,er vel også en go ide.
Den støttemur, hvis du smider vaterpasset i lod på den, falder den så ind mod belægningen, ud mod haven, eller er den i lod? Lyder lidt farligt at en 10cm tyk støttemur ikke har nogen bagstøbning, men kan selvfølge kompenseres hvis muren har smig ind mod terrassen.

Hvad er der under de 5 cm bundopbygning af beton? muldjord, lerjord, råjord, sand?
Jeg tror faktisk at det har noget med frost at gøre, så et lige netop dit tilfælde ville jeg anbefale dig at bruge en fliselim i stedet for. Det kan også have noget med tørre tiden at gøre, hvis det tørre for hurtigt op, mister det evnen til at binde.
Har tænkt på Alfix fliseklæb , men syntes bare der skal for tykt lag på.
Hvad med at grave en 30 cm dyb rende , banke op med stabilgrus.10 cm beton fundament. Murer sten med cement og mørtel.
Dække det det til med plastik , så det holdes fugtigt i nogle dage.
Lave 5-10 cm bagstøbning , og drænhuller for hver 3 sten.
Tror du ikke det holder så.
Ja altså hvis muren står i beton på råjord og er i lod (hvilket den sikkert har gjort fra start), så burde den ikke give sig og skabt revner.
Så ja vi er nok inde over noget vand/frost i fugerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis