Demontering af Varmepumpe

Jeg syntes ikke at kunne finde en forklaring på hvordan men demontere en varmepumpe og samtidig undgår at tabe den dyrbare og miljø skadelige væske.

Skal men bygge om eller af andre årsager flytte sin varme pumpe er det vigtigt at gøre det uden at miste for meget kølevæske, det kan man gøre på følgende måde.

Start din varme pumpe sæt den til at køle og sikre dig at rumtemp er tilstrækkeligt høj til at den med sikkerhed generere køl.
Når du har sikret dig at den køler lukker man for den hane der siddder på det lille rør på selve kompressoren ( ude delen) det gøres men umbraco nøgle på en skrue som sidder der hvor det lille rør går ind i kompressoren.
når man har lukket for hanen lader man kompressoren køre i 10 minutter i den tid vil kompressoren køre alt væsken retur, efter de 10 minutter lukker du så for den anden hane på det store rør og stopper så anlægget.

så skulle det være klar til at daskille kølerørene, det er nu vigtigt at forsegle enderne på alle rørene således at der ikke kommer fugt ind nogensteder, det vil kunne sætte sig i anlægget når man samler det igen.

Således kan man nu fluyye sin varmepumpe.

MVH GOIDI
Jeg syntes ikke at kunne finde en forklaring på... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mht. reglerne omkring håndtering af HFC Kølemiddel, så er der måske lidt hjælp at hente her.:
http://www.bjergkoeleservice.dk/hvad-siger-loven

Og mht. til det omtalte spørgsmål, så vil jeg helt klart lade en montør, som ved hvad han laver, udføre opgaven!
Fint nok at nogen, selv mener, at de kan "gøre-det-selv" og få det til at virke...
Det kommer bare aldrig til at køre helt optimalt og økonomisk, hvis anlægget ikke bliver korrekt monteret, vakuumsuget og påfyldt med den korrekte mængde kølemiddel igen...

- Maersk. (Helge Mærsk Bjerg.)

Udd. Elektronikfagtekniker og Kølemontør.

I det jeg kan læse mig til om HFC Gasser og kMO beviset, så er det ikke tilladt selv at håndtere gas delen.

Så det må jo siges ikke at kunne anbefales.

Hvordan gør man det så den anden vej? 😁
Goido skrev den 05-04-2014 16:23:53

Jeg syntes ikke at kunne finde en forklaring på hvordan men demontere en varmepumpe og samtidig undgår at tabe den dyrbare og miljø skadelige væske.

Skal men bygge om eller af andre årsager flytte sin varme pumpe er det vigtigt at gøre det uden at miste for meget kølevæske, det kan man gøre på følgende måde.

Start din varme pumpe sæt den til at køle og sikre dig at rumtemp er tilstrækkeligt høj til at den med sikkerhed generere køl.
Når du har sikret dig at den køler lukker man for den hane der siddder på det lille rør på selve kompressoren ( ude delen) det gøres men umbraco nøgle på en skrue som sidder der hvor det lille rør går ind i kompressoren.
når man har lukket for hanen lader man kompressoren køre i 10 minutter i den tid vil kompressoren køre alt væsken retur, efter de 10 minutter lukker du så for den anden hane på det store rør og stopper så anlægget.

så skulle det være klar til at daskille kølerørene, det er nu vigtigt at forsegle enderne på alle rørene således at der ikke kommer fugt ind nogensteder, det vil kunne sætte sig i anlægget når man samler det igen.

Således kan man nu fluyye sin varmepumpe.

MVH GOIDI

 

Goido skrev den 05-04-2014 16:23:53

Jeg syntes ikke at kunne finde en forklaring på hvordan men demontere en varmepumpe og samtidig undgår at tabe den dyrbare og miljø skadelige væske.

Skal men bygge om eller af andre årsager flytte sin varme pumpe er det vigtigt at gøre det uden at miste for meget kølevæske, det kan man gøre på følgende måde.

Start din varme pumpe sæt den til at køle og sikre dig at rumtemp er tilstrækkeligt høj til at den med sikkerhed generere køl.
Når du har sikret dig at den køler lukker man for den hane der siddder på det lille rør på selve kompressoren ( ude delen) det gøres men umbraco nøgle på en skrue som sidder der hvor det lille rør går ind i kompressoren.
når man har lukket for hanen lader man kompressoren køre i 10 minutter i den tid vil kompressoren køre alt væsken retur, efter de 10 minutter lukker du så for den anden hane på det store rør og stopper så anlægget.

så skulle det være klar til at daskille kølerørene, det er nu vigtigt at forsegle enderne på alle rørene således at der ikke kommer fugt ind nogensteder, det vil kunne sætte sig i anlægget når man samler det igen.

Således kan man nu fluyye sin varmepumpe.

MVH GOIDI

Så skal jeg lige forstå … når al kølervæsken er sendt ud til udedelen. Er rørene så tomme? Er de under vakuum - for der kommer vel ikke luft ind i dem …? Kan man vitterligt bare skrue rørene fra hinanden når ovenstående øvelse er udført? 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis