Demontering af Varmepumpe

Jeg syntes ikke at kunne finde en forklaring på hvordan men demontere en varmepumpe og samtidig undgår at tabe den dyrbare og miljø skadelige væske.

Skal men bygge om eller af andre årsager flytte sin varme pumpe er det vigtigt at gøre det uden at miste for meget kølevæske, det kan man gøre på følgende måde.

Start din varme pumpe sæt den til at køle og sikre dig at rumtemp er tilstrækkeligt høj til at den med sikkerhed generere køl.
Når du har sikret dig at den køler lukker man for den hane der siddder på det lille rør på selve kompressoren ( ude delen) det gøres men umbraco nøgle på en skrue som sidder der hvor det lille rør går ind i kompressoren.
når man har lukket for hanen lader man kompressoren køre i 10 minutter i den tid vil kompressoren køre alt væsken retur, efter de 10 minutter lukker du så for den anden hane på det store rør og stopper så anlægget.

så skulle det være klar til at daskille kølerørene, det er nu vigtigt at forsegle enderne på alle rørene således at der ikke kommer fugt ind nogensteder, det vil kunne sætte sig i anlægget når man samler det igen.

Således kan man nu fluyye sin varmepumpe.

MVH GOIDI
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jeg nu overlade til en køle montør, så jeg var sikker på at anlægget også virker når det bliver genmonteret !
Skrevet af Håndværkeren på 06 apr 2014 01:10
Det ville jeg nu overlade til en køle montør, så jeg var sikker på at anlægget også virker når det bliver genmonteret !
Helt enig - det er vist også et lovkrav ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Naturligvis har man pengene skal man da blot lade en håndværker gøre det, troede bare at der var en dybere mening med "Lav Det Selv"

med hensyn til det lovgivnings mæssige så forlanges der ikke autorisation.

Jeg flyttede i går mit anlæg fra huset og ud i en pavelion, efter denne metode og det står nu og buller varme af sig.

MVH Goido   
Ja når du kan fremvise dit kmo bevis må du gøre som nævnt ovenfor, og ikke før.

Man risikerer at dø en langsom død hvis man indånder kølemiddel. Det ligger sig i bunden af lungerne og man drukner faktisk.


 

Www.youtube.com/watch?v=GAB1KvXi1rs
www.duemose.com/Goer-det-selv


 

Annonce
Respect for fit indlæg, du lyder til t vide bedre men er et kmo bevis en autoteritation eller eller en udannelse i håndtering af HFC gasser.

Og kan du bekræfte om dette er den rigtige måde at flytte et anlæg på, jeg forestiller mig ikke at man tømmer det for ar flytte det for så igen at fylde det.

MVH Goido  
Nu er min viden også lidt begrænset lige inden for varmepumper, da jeg kun har certificering inden for autobranchen, men fælles for varmepumper og aircondition i biler er at alle der arbejder med hfc gasser skal registreres hos kmo. Det er hos dem man får certificerigen til det.

Jeg må arbejde med anlæg som indeholder op til 2,5 kilo, men en kølemontør arbejder med meget større mængder.

Hvis jeg må forholde mig til om det er den korrekte metode at afmontere anlægget på vil jeg sige at det undrer mig at det må køre "tomt" så længe, da jeg kunne forestille mig der var tilsat olie i gassen som tågesmører kompressoren. Men hvis du selv kan gøre alt forarbejdet er en montør da heller ikke så dyr at have gående.


 

Et KMO bevis er tegn på at man har gennemgået et kursus i håndtering af kølemedier. Der ud over skal man på månedsbasis angive, hvor meget middel man bruger osv.
Jo, man tømmer et anlæg, før man skiller det ad og flytter det. Det gør man også når man arbejder på AC anlæg i biler. Skal man f.eks. have motoren ud af visse biler, er det nødvendigt at tømme anlægget. via et specielt tømmeanlæg. Almindeligvis hælder man nyt kølemedie på, når man genstarter anlægget efter trykprøvning og nyt filter.
Jeg har dog med held genbrugt det aftappede kølemedie!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Goido på 06 apr 2014 09:11
Respect for fit indlæg, du lyder til t vide bedre men er et kmo bevis en autoteritation eller eller en udannelse i håndtering af HFC gasser.

Og kan du bekræfte om dette er den rigtige måde at flytte et anlæg på, jeg forestiller mig ikke at man tømmer det for ar flytte det for så igen at fylde det.

MVH Goido  
Hej

Hvis man "gør det selv" tømmer man ikke anlægget men kører alt kølemidlet (næsten) tilbage i udedelen og bruger det så igen når anlægget igen er samlet (hvis det skal være rigtigt skal anlægget vaccumsuges for fugt inden kølemidlet lukkes ud i anlægget igen)

Hvis man "gør det rigtigt" og har adgang til de rigtige ting - tømmer man anlægget - flytter det - vaccumsuger og genfylder med korrekt kølemiddel og mængde !!!

Begge dele kan for så vidt klares uden KMO bevis hvis man ved hvad man skal vide om kølemiddel og køleanlæg - har IKKE selv KMO bevis men har dog repareret aircon anlæg på biler i rigtig mange år uden nogen problemer

Hilsner Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg kunne også køre bil da jeg var en bette knægt, det behøvede jeg ikke kørekort til, men vi kan jo vælge at lade goido selv vælge hvad der er rigtig og forkert

Så længe det er udenfor i frisk luft så går det jo nok at afmontere, men med omtanke.


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis