Godt klatretræ i ny have

Hej

Jeg ved, at der tidligere er oprettet en tråd om emnet, men den er fra 2007, så jeg tænker, der måske er kommet ny viden til...? 

Vi har en have, der må være lagt om inden for de sidste få år - huset er fra 78, men det, der rager højest op, er en busk på ca. 3 meter. Så står der tre små træer - muligvis frugttræer, men vi er ikke sikre på hvilke - de er ca 1½ meter.

Vi vil gerne have et klatretræ til vores børn - et, der vokser hurtigt nok til at de kan nå at bruge det (vi har endnu kun en på 1 år), men også et, der helst ikke bliver alt for stort, da vores have ikke er voldsomt stor. Noget, der bærer frugter, bær eller nødder, vil være et kæmpe plus, men jeg ved, det er meget at forlange 

Nogle geniale bud?

Mvh Gitte
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså æble og pære er nok de bedste, men du kommer af med en formue, for du bliver nød til at købe dem i en anseelig størrelse, hvis de skal nå at blive til klatre træer inden ungerne er blevet for store 

Et træ vokser under de bedste betingelser 30-80 cm om året, så køber du et træ der er 5 -6 år gammelt (standard træ i have centre) så er det ca 10 cm i diameter stammen... så kan du jo selv regne resten ud 

Jeg ville nok overveje et klatrestativ til børnene, og så sætte lige de træer og buske du gerne vil ha' og lad dem opleve at naturen vokser sammen med dem 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Man kan jo også købe et stort træ (link). Lidt afhængigt af ambitionsniveauet kan det koste nogenlunde det samme som et klatrestativ.
Skal det holde til klatring er det nok også på tide at få det plantet nu, så det kan gro et par år før det belastes.
Læg lige mærke til at de skriver omkredsen i cm. bliver til prisen...
-hvordan var det nu det var med omkreds kontra diameter  

Jeg har lige googlet det: 
Cirklens radius beregnet ud fra omkredsen

I nogle opgaver skal man finde cirklens radius ud fra en omkreds. Det kan heldigvis godt lade sig gøre ved at finde ligningen for radiussen, når vi kender omkredsen.

Formlen for omkredsen:

Vi isolerer r:

Eksempel
Vi ønsker at beregne radius, når vi kender cirklens omkreds, som er 24.

Vi indsætter tallene i formlen:

Jeg kikkede på en Avnbøg til 5200,- den er fra 20-25 cm i omkreds...
Det vil sige at diameter er 7,64cm... Det er ikke et ret stort træ...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis