afløb fra gasfyr

Hej alle.

Jeg står med et gulv der er banket op, i et rum hvor jeg har gasfyr. Gasfyret skal have et afløb til forbrændingsvand.
Det bliver et 40mm gråt afløbsrør.
Jeg vil tilslutte det i det tilstødende badeværelse, hvor jeg skal banke gulv op, efterfølgende.
i badeværelset, er der under håndvasken, et afløb, med rist i gulvet.

Her ville det være nærlæggende at tilslutte mit afløb fra fyret, i toppen hvor der typisk er en lille blanket til at banke ud.

Men for det første, etablerer man overhovedet en rist i gulvet, nu om dage? Der er jo en rist i brusenichen?
Og for det andet er jeg lidt ked af at der kommer en rislelyd, fordi vandet vil løbe ned oveni vandlåsen.
Kan det lade sig gøre at tilslutte mit lille afløbsrør, evt under vandlåsen, eller evt på kloakrøret, udenfor "rist-agregatet"?

Giver mit spørgsmål mening?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Ja , jeg mener at dit spørgsmål giver mening.

Din betragtning, at afløbet fra fyret skal i vandlåsen er rigtig. Det løser lugt- og risleproblemer, og samtidig er der lukket for at skorstenen suger varmen ud af badeværelset via afløbet.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Du skal lige overveje det at montere afløbet under vandlåsen, for at slippe for risle lyden.

Du risikere lugt gener fra røret, da det afløb fra gasfyret ikke bliver brugt særligt tit.

På vores gasfyr, løber der meget sjældent vand fra det.. det er et overløb, ved stor kondensering.
Vi har et gammelt gulvafløb (hvor afløbet fra fyret er monteret over vandlåsen) her er jeg en gang i mellem er nød til at hælde lidt vand i afløbet, fordi det tørrer ud, og begynder at lugte. Det siger lidt om hvor lidt vand der løber fra fyret.

  
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et nyt kondenserende gasfyr producerer nu ret meget vand. Desuden er der tit også tilsluttet en sikkerhedsventil fra varmtvandsbeholderen der også giver vand.

Slut du trygt gasfyret til kloakken med sin egen vandlås. Er du nervøs for udtørring kan du lave et ekstra højt vandlukke. Så slipper du også for at tilslutte afløbet i et andet rum - hvilket jo ikke er god latin mht. oversvømmelse mv.
PinkHenrik, der kommer jo ingen lugtgener, hvis jeg anborer selve kloakrøret, og sætter en vandlås over gulv, henne ved fyret.
IIr: lige præcis. det er et spit nyt VAILLANT eller hvad det nu hedder ;-)
Det producerer 20-25 liter vand i døgnet, i fyringssæsonen. ER testet i praksis, da vi startede med en balje som midlertidig løsning. ;-) Det lavede vi hurtigt om til en vandslange gennem væggen ud til badeværelset, og ned i risten. (hvorfor jeg ved at det risler en hel del)
Og ja det er en klamphuggerløsning. Men hele vores hus er under ombygning, så intet er permanent

Men når vi nu har konstateret at der ikke er noget galt i at tilslutte mig selve kloakken, hvordan gør jeg det så i praksis?

Jeg overvejer evt denne?
http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Gulvafloeb-Purus-Afloeb--Purus-komplet-Afloebsskaal-t-Beton-og-klinkegulve-m-sideindloeb-110-mm-183576.html

Der kommer vandlåsen vel over blanketterne?
Annonce
Ja jeg er elspade (ifølge min kone) så jeg kan så konstatere at jeg ikke har et kondensrende fyr....men hvad har jeg så ?
Mit fyr "puster" ud gennem et rør i væggen, og smider en masse damp den vej, er det så her at mit fyr kommer af med alt det vand ?

MHT lugt, som jeg ser det du linker til, så vil et rør sat på en af de studse ikke have nogen vandlås, og dermed give lugt. Vandlåsen kan kun sidde i toppen af den, og de side rør er beregnet på en vask eller ligende som så også har egen vandlås. 

Jeg lavede et afløb til vaskemaskinen, ved at sætte et T ind på afløbs røret før vandlåsen til en vask og det var ikke en susses skulle jeg hilse og sige...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Du sætter bare en muffe i gulvet sluttet direkte til kloak. Vandlås placerer du synligt ved fyret som s-lås eller en lille pungvandlås.

Hvis fyret ikke er kondenserede fiser vandet ud af aftrækket.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis