Ny facade til kalksandstenshus

Er der nogen der har nogle alternative forslag til at få en flot ny vedligeholdelsesfri facade til et hus fra '69 opført i glatte kalksandsten (ja, jeg ved det er en møgsten)?

Der er efterhånden mange småreparationer og smårevner ved fugerne i facaden, den er også nusset/beskidt og tidligere ejer har været flink til at bore huller til alt muligt isenkram i facaden

Det de fleste foreslår er at vandskure/netpudse. Det er også relativt billigt, men det er som bekendt vejen til evige vedligeholdelsesopgaver. 

Hardieplank looket er ikke lige mig og det skal også vedligeholdes/vaskes. Træ skal også vedligeholdes og jeg tror også disse to forslag vil give en værdiforringelse selvom mange også går udenom kalksandstenshuse bare som de er.

Så er der Rolls Royce modellen og tage formuren ned og mure en ny, men det bliver bestemt ikke LDS for mig og de murerer jeg har nævnt det for har end ikke turde nævne en ca pris på det, så jeg gætter på en del 100000kr lapper for et étplanshus på 126m2.

Ellers er der omfugning, men det er også en bekostelig affære og selvom facaden så bliver tæt og fugerne nye (og lagt ud), så er stenene jo de samme at se på.

Er der nogen af jer herinde der har en alternativ idé eller som selv har fået en ny god facade ovenpå en træt kalksandstensfacade? 
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo klistre en skal mur på, det ligner mursten og er murstens skaller der er limet på plader i en passende størrelse.
Ganske glimrende forslag jeg slet ikke havde overvejet.

Det bibeholder da en vedligeholdelsesvenlig facade. Der vil også være mulighed for ekstra isolering udenpå, selvom det selvfølgelig fordyrer det noget på kort sigt.

Det vil jeg lige prøve at undersøge.
Ved at sætte skaller på, får du det kval, at det ses meget tydelig på alle udvendige hjørner. Kan man leve med det, er det en udmærket løsning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok. Troede ellers at det ville være lavet med specielle hjørnemoduler så man slap for de tydelige hjørner.
Det skal jeg ikke kloge i, om det findes i dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Det må der være, for jeg køre ofte forbi sådan en skal beklædt hus der ligger nede ved Mintebjerg her på Als. Og var det ikke fordi der sidste vinter faldt et stykke af i gavlen havde jeg ikke kunnet se at det var skaller.

På den anden side kunne man jo afslutte hjørnerne med en form for pudset balustre / pynte bjælke, så var det da kun dem der måske skulle have noget farve.

Jeg har været en del i Kina - i en lille provinsby - Chongqing - med ca. 7 mio indbyggere.

De bygger - og bygger - og bygger.......

Forandring hver gang jeg havde været hjemme og kom derud igen.

Men det korte af det lange er at de bygger højhuse af beton - og beklæder dem med de skalsten bagefter - så at se et hus på 20-30 etager bygget op af mursten er ikke et særsyn - man lægger ikke mærke til at det er snyd. Nu koster en kineser så heller ikke meget i arbejdsløn - så det gør ikke så meget at det tager det længere tid.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil også sige facadepuds, med mulighed for isolering når du laver facaden, se www.nyefacader.dk
Jeg ville helt klart vælge skalsten - dyrere - men meget pænere.
Men sådan er vi jo så forskellige
Et interessant indlæg fra en førstegangs indlægger - det ligner en reklame.
Og det bryder vi os ikke om - samtidigt er det ikke tilladt ifølge ordensreglerne.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

At investere i en "ombeklædning" af huset uden efterisolering synes jeg virker kortsigtet. Så hellere leve med det nuværende lidt længere tid med det nuværende for at skabe luft til den ekstra investering, som jo gerne tjene sig ind igen. I øvrigt er det vel ikke så dyrt at låne til energieffektivisering.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også