Ny facade til kalksandstenshus

Er der nogen der har nogle alternative forslag til at få en flot ny vedligeholdelsesfri facade til et hus fra '69 opført i glatte kalksandsten (ja, jeg ved det er en møgsten)?

Der er efterhånden mange småreparationer og smårevner ved fugerne i facaden, den er også nusset/beskidt og tidligere ejer har været flink til at bore huller til alt muligt isenkram i facaden

Det de fleste foreslår er at vandskure/netpudse. Det er også relativt billigt, men det er som bekendt vejen til evige vedligeholdelsesopgaver. 

Hardieplank looket er ikke lige mig og det skal også vedligeholdes/vaskes. Træ skal også vedligeholdes og jeg tror også disse to forslag vil give en værdiforringelse selvom mange også går udenom kalksandstenshuse bare som de er.

Så er der Rolls Royce modellen og tage formuren ned og mure en ny, men det bliver bestemt ikke LDS for mig og de murerer jeg har nævnt det for har end ikke turde nævne en ca pris på det, så jeg gætter på en del 100000kr lapper for et étplanshus på 126m2.

Ellers er der omfugning, men det er også en bekostelig affære og selvom facaden så bliver tæt og fugerne nye (og lagt ud), så er stenene jo de samme at se på.

Er der nogen af jer herinde der har en alternativ idé eller som selv har fået en ny god facade ovenpå en træt kalksandstensfacade? 
Er der nogen der har nogle alternative forslag til... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Og husk så lige at I ALDIG - ALDRIG må bruge cementholdige materialer på et sådant hus.
KUN kalkmørtel.
Der er murere, der vil sige noget andet, men det er fordi de er uddannet med cement.

Cement kan ikke hæfte på en ordentlig måde på kalk-sandsten og det binder fugt bag overfladen med frostsprængninger til følge. 

mvh

 varmetossen

Jep, desværre har et af de største murerfirmaer her i Silkeborg allerede ødelagt en del fuger i den ene gavl ved netop at anvende noget færdigblandet cement-halløj til noget fugearbejde.

Det er så, som du korrekt påpeger, allerede ved at miste vedhæftningen til stenene.

Det er så ærgeligt når fagfolk laver sådan noget. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Ja, det er meeget ærgerligt når folk ikke ved hvad de har med at gøre. En mekaniker kører heller ikke skruer med tommegevind  millimeterhuller. Det er ikke umuligt, men en fejl.
Der er opført klostre og kirker med kalkmørtel for +1000 år siden. 
Cement er en ny opfindelse, og er fint til opførelse af nye huse og til beton, men til gamle huse er det en fejl at bruge det.
Man kan tit se grå sår på bindingsværkshuse, hvor der er brugt cementpuds. Kalkpuds er hvidt når det tørrer op.
Kalkpuds kan ånde, det kan cementpuds ikke, og derfor hører det ikke hjemme i gamle huse.
Jeg spækkede og kalkede Liselund avlsgård et år, så jeg ved lidt om det.
Vi havde en murer, Helmuth, der restaurerede det gamle slot i parken og alt blev udført i kalkmørtel.
Det blev lidt nørdet, men er meget vigtigt for vores huse.

mvh

 varmetossen

Jeg synes ikke man skal klantre alle kalksansstenshuse over én kam. Der er faktisk mange af den type huse som står fine den dag i dag, trods det er hvide sarte og ru sten som burde være modtagelig for næsten alt fra alger til meget andet.
Der er mange andre typer facader der er opført i hvid som ikke er ligeså mange år før de ser hårdt medtaget ud.
De fleste kalksandstenshuse blev imprægneret lige efter opførelsen, f.eks H+H leverede væsken med ved leverance af stenene til dette formål.
Jeg har vil råde dig til at rep. fuger og sten, forinden giver du det en algebehandling og en rensning med varmt vand.
Når fuger og sten er ordnet, så få det imprægneret med et godkendt produkt, f.eks Protectos 40 - de giver 10 års garanti
Det er jo ikke unormalt der må påregnes rep. af fuger og sten på teglstensfacader der er over 40 år gamle.

murerjohn
Ja, jeg må indrømme at da jeg startede tråden, så var jeg fast besluttet på bare at få det hele dækket til hurtigst muligt, men efterhånden som flere har argumenteret for at renovere/vedligeholde/omfuge facaden i stedet, så er jeg blevet mere tændt på den idé end jeg var i starten.

@murerjohn: Tak for tippet om Protectos 40. Algebehandlingen du foreslår, inden der bliver lavet fuger og sten, er det også med et bestemt produkt?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det synes jeg lyder godt, at du netop lige overvejer mulighederne en ekstra gang da det er en ting du ikke kan gøre om igen.

Her til sommer skal vi have repareret nogle revner samt skiftet nogle sten. Efterfølgende har jeg netop tænkt mig at vaske de grimme og udsatte steder ned, hvorefter jeg har tænkt på at give det Sylan overfladebehandling. Prøv evt. At søg på "Sylan" på youtube og se hvad produkterne kan i dag! Det var blandt andet efter at have set Sylans video, og ja andre producenters at jeg var fast besluttet på at bevare murværket og forebygge frem for at lave det om.

Håber du holder os opdateret med dine valg 👍
Hej.
Stol ALDRIG på på noget som helst på youtube. Jeg har ikke set på det her omtalte, men du kan finde mange ting demonstreret, der ikke har en chance i virkeligheden.
Hilsen fra en morfar, der stener meget youtube


mvh

 varmetossen

Skrevet af Kentucky på 13 apr 2014 09:58
Det synes jeg lyder godt, at du netop lige overvejer mulighederne en ekstra gang da det er en ting du ikke kan gøre om igen.

Her til sommer skal vi have repareret nogle revner samt skiftet nogle sten. Efterfølgende har jeg netop tænkt mig at vaske de grimme og udsatte steder ned, hvorefter jeg har tænkt på at give det Sylan overfladebehandling. Prøv evt. At søg på "Sylan" på youtube og se hvad produkterne kan i dag! Det var blandt andet efter at have set Sylans video, og ja andre producenters at jeg var fast besluttet på at bevare murværket og forebygge frem for at lave det om.

Håber du holder os opdateret med dine valg 👍

Jeg har kigget lidt på Sylans hjemmeside og deres ene kalkstens-case har et meget gnidret billede. Jeg har søgt på youtube, men fandt ikke noget, men via deres hjemmeside har jeg fundet 3 Sylan reklamevideoer.

Jeg skal nok opdatere her i tråden med mine valg og hvis jeg kan komme afsted med det, at smide nogle før og efter billeder ind. Hvis jeg skulle glemme det, så tøv endelig ikke med at minde mig på det. Jeg synes selv, det er herligt, når folk følger op på deres tråde. Det er en god måde at give tilbage på.
Skrevet af Klaus Lundstedt på 13 apr 2014 10:09
Hej.
Stol ALDRIG på på noget som helst på youtube. Jeg har ikke set på det her omtalte, men du kan finde mange ting demonstreret, der ikke har en chance i virkeligheden.
Hilsen fra en morfar, der stener meget youtube


mvh

Selvfølgelig skal man altid have sin kritiske briller på, når man ser reklamevideoer på youtube, og andre steder for den sags skyld. I min søgning på facaderenovering stødte jeg fx. på de her nye mørtelfugepistoler til omfugning, som klarer det hele på den halve tid, men jeg har svært ved at finde rosende ord om disse fra professionelle.
Jamen ingen tvivl om at der med garanti er smurt tykt på reklamemæssigt med diverse produkter. Fog har jeg også fået anbefalet imprægneringsmidler fra utallige håndværkerer som siger det virkelig er effektivt både til at holde murværket pænt, samt at man ikke mister nær så meget varme fra huset grundet opfugtet murværk.

Mange nye huse får også disse behandlinger pga. At der ikke er udhæng på mange huse Idag.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også