Tisdstyret husvand anlæg der bruger regntøndevand til vanding

Vi har et par regntønder som jeg kunne tænke mig at tilslutte et husvandværk således at jeg kan benytte regnvandet til krukkevanding når vi er bortrejst,,
For tiden bruger vi postevand og tidstyring (Gardena/Hozelock), men jeg vil gerne have et anlæg, der proriterer regnvandet for derefter at benytte postevand.

Hvis der er nogen, der har mulighed for at dele deres erfaringer, vil jeg være meget taknemlig.

På forhånd tak for hjælpen.

Schaefer

Schaefer

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Schaefer.

Og velkommen her på LDS:

Det vil du nok få over ordentlig svært ved, da det ved lov er forbudt at samle regnvand og vandværks vand på samme ledning.

Skrevet af schaefer på 04 apr 2014 15:39

Vi har et par regntønder som jeg kunne tænke mig at tilslutte et husvandværk således at jeg kan benytte regnvandet til krukkevanding når vi er bortrejst,,

For tiden bruger vi postevand og tidstyring (Gardena/Hozelock), men jeg vil gerne have et anlæg, der proriterer regnvandet for derefter at benytte postevand.

Hvis der er nogen, der har mulighed for at dele deres erfaringer, vil jeg være meget taknemlig.

På forhånd tak for hjælpen.

Schaefer

Du kan gøre det, at du måler vandstanden i regntønden med en niveauvippe. Den lader du styre en magnetventil, så du fylder drikkevand i regnvandstønden, når niveauet er lavt. Så har du ingen rørforbindelse til dit drikkevand.

fase
Det kan nu gøres ret enkelt.
Du har en dykpumpe i din regnvandsbeholder, den kan du så tænde og slukke via et ganske almindeligt tænd/sluk ur (fås både til ude og indendørs).

Så rigger du de slanger der skal til og vupti så har du et tidsstyret vandingsanlæg.

Sådan ordner jeg mine bonsai når jeg er væk hjemmefra. Jeg stiller bonsai'ne tæt sammen, og hænger 3 "sprinklere" (klunset fra billige tryksprøjter) op så de er over det niveau som mine vandtønder har, og dermed undgår jeg hævert effekt.
Jeg har 2 x 200 liter, og det er rigeligt til at vande en uge / 14 dage, 2-3 gange dagligt i 10-15 minutter.   

Men det er rigtigt at du ikke må blande de 2 typer vand, af hensyn til colibakterier mm.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
STOR tak til alle, der tog sig tid til at svare.

Det med vandet var interessant da jeg har talt med en grossist, der mente at deres husvandværk sel kunne slå over på postevand, da det mærkede at der ikke var mere regnvand.

Jeg har ca. 12 store krukker og vi kan være væk i op til 6 uger, så de 2 x 400 l jeg har rækker ikke.

Lyder lidt underligt med vand sammenblandingen da jeg tager fra en udvendig hane og vandet under alle omstændigheder løber ud i haven....

Jeg kobler nok de to tønder sammen og kigger på en magnet løsningsforslag.

Hilsen

schaefer

Schaefer

Sammenblandingen kan blive kritisk hvis vandværket svigter, så kan der trækkes vand den forkerte vej.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis