Beklædning af højbede af trykimprægneret træ

Hej lds'ere

Her kommer så mit aller første indlæg på siden 
Sidste år besluttede vi os for at få højbede i haven. Jeg havde læst mig til, at det er en skidt idé at bruge trykimprægneret træ, især når vi vil bruge bedene til grøntsager og krydderurter. Det fik jeg desværre ikke sagt til min kæreste, inden han tog ud og købte materialer, så han kom hjem med et stort læs trykket træ. Det må vi så få det bedste ud af. Han fik bygget 4 store, fine bede, men vi nåede ikke videre det år. Nu står vi så og kan få noget godt jord fra en fragtmand, men først skal vi have beklædt indersiden af bedene.

Jeg har brugt masser af tid på nettet, for at blive klog på, hvad den rigtige løsning er - umiddelbart kan jeg forstå, at det kan være usmart med plastik, da træet så ikke kan ånde, og derfor vil være konstant fugtigt. Det lader til, at vindpap kunne være en god løsning, da det vil lade træet ånde; men før vi vælger det, vil jeg gerne være sikker på, at dette ikke betyder, at giftstofferne fra træet kan trænge igennem.

Er der nogen, der kan be- eller afkræfte, om vi roligt kan beklæde vores trykimprægnerede højbede med vindpap?

På forhånd tak for hjælpen fra en hus- og have-novice!

Mvh Gitte
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gitte og velkommen til.

I dag bliver der brugt mindre miljø belastende kemi til at fremstille trykimprægneret træ end for blot få år siden. Men selvom det i Danmark er forbudt at imprægnere træ med fx kreosot, arsen og krom, så er flere af de kemiske stoffer, der bruges, stadig problematiske. Samtidig kan du støde på importeret træ, der er imprægneret med krom.

Når det så er sagt, så vil  jeg ikke opfordre til at man ligefrem sutter på træet.

Du kan bruge Platon plader (klik her) som er helt tætte, men har de fine buler der gør at træet kan ånde.
Eller du kan se dig om efter noget fibertex, som skal sættes på indersiden af dit højbed. Det tillader fugt at trænge igennem så træet kan ånde, men måske kan der trænge lidt stoffer den anden vej. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for tippet med grundmursplade - det er en super idé, og det kunne godt være den aller bedste løsning.
Jeg har undersøgt, hvor jeg kan få det, men det er desværre rimelig dyrt. Det billigste jeg lige umiddelbart kunne finde, var en rulle med 1x20 meter i Bygma til 612 kr + levering 300 kr (jeg ved ikke, om de har det på lager, så man selv kan hente det). Men én rulle er desværre ikke nok, da det er nogle store bede. Vi har lige lagt 30 m2 trægulv, der lavede et stort indhug i økonomien, så vi leder efter en løsning på budget.
Derfor håber jeg, der er nogen, der kan sige mig, om den billigere løsning med vindpap er problemfri.

Mvh Gitte
Jeg tror godt du kan bruge vindpap, men det holder nok ikke så længe. Og det giver jo heller ikke træet mulighed for at ånde, og så kan du ligeså godt bruge plastik 

Og jeg ved heller ikke om det indeholder noget grimt, det er jo mange år siden at tagpap indeholdt pap

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har brugt plast, dampspærre i mine højbede. Du skriver at træet så ikke kan ånde, men det bliver heller ikke vådt af fugt fra jorden.
Jeg har et bed som jeg havde fyldt med jord før jeg kom til at tænke på plast, der er træet vådere end i de andre
Hvis højbedende gar stået udendørs i et år og gasset af ville jeg ikke være nervøs for at bruge dem uden beskyttende mellemlæg. Trykket træ er ikke så giftigt mere. Jeg har set en undersøgelse hvir man ikke kunne måle nogen skadelige stoffer i grønsager dyrket i trykket højbede, men kan ikke lig finde den igen.

Venlig hilsen

Jens

Husk lige at kontrollere hvad grundmurspladen (eller det alternativ du vælger) er lavet af, for et plastmateriale kan afgive mindst lige så mange uønskede stoffer som træet.

Polypropylen og PVC eksempelvis vil givet være mere problematiske end selv træ der er nyimprægneret efter dansk standard.

Vindpap er imprægneret med forskellige ting aha producent, men eksempelvis bitumen. Det kan slet ikke anbefales at komme i et urtebed.

Så med mindre du finder et produkt godkendt til fødevarer, der samtidig er klimabestandigt og kan sikre ventilering af tæet på indersiden, så er den enkleste (og mindst giftige) løsning at lade være at beklæde træet på indersiden. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis