Anlægning af græsplæne ved ny byggeri

Hej alle

Vi er igang med at få bygget nyt hus, og skal have anlagt græsplæne.
Der er en anselig mængde jord på grunden jeg skal have kørt væk først, og have planet grunden af.
Det er gammel landbrugs jord, og der er kørt rundt med entreprenør maskineri da de gravede ud til huset, så man må formode der er en vis mængde traktose.

Min viden om anlægning af have og græsplæne begrænser sig til at brugen af Google

Spørgsmålet er så, hvordan griber jeg da an?
Skal der grubbes eller kan man leje den største havefræser delpin har, eller hvordan gør man..?

Har læst flere tråde og Googlet en del, men kan ikke blive helt klog på det og så vidt jeg kan se er der delte meninger om fræsning er nok, eller om der skal grubbes.

På forhånd tak!



De bedste hilsner Emil 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er egentelig meget simpelt. En byggeplads bør altid grubes, netop grundet den megen køren med maskiner. Da det ydermere er gammel landbrugsjord er der jo også den mulighed jorden er angrebet af traktose inden der blev bygget. Gruberen bør kunne gå mindst 80 cm i jorden, gerne mere. 

Sprøjtning, 14 dages nedsvigning, jævning, fræsning, jævning såning og tromling er vist den normale fremgangsmåde ved anlægning af græsplæne. Men der er mange måder og gøre det på. Ligegyldigt hvordan du griber det an skal græsset nok komme, vær dog opmærksom på at plænen vil være meget blød det første halve år og bør have fred for for megen færdsel. Første klipning bør først ske når græsset er ca. 15 cm højt og plænen bør ikke klippes lavere end 6 cm, det grundet græsset skal have tid til og danne et solidt rodnet. Husk først gødning når rodnettet har etableret sig.

Pøj pøj med den nye plæne.  



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Grubes ja, fræses, jævnes, træk en palle med vægt på efter dig i en snor og så så, det kan ikke betale sig at bruge de bedste græs frø, da jorden vil sætte sig, der hvor der er grubet, og du nok skal lave plænen om igen om et par år, hvis du vil have den jævn. min er som den blev efter 7 år , og vi graver og laver om hele tiden, så den er ikke den jævneste, men jeg skal ikke spille golf, og den er der mest for børnenes skyld. "Nitter" skriver sprøjtning, jeg ved ikke rigtig hvad det er han vil sprøjte, der skal være grønt for at gift virker, så det glemmer du bare, ukrudt og mælkebøtter, kommer alligevel. God arbejdslyst

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af Henrik S på 03 apr 2014 12:48
"Nitter" skriver sprøjtning, jeg ved ikke rigtig hvad det er han vil sprøjte, der skal være grønt for at gift virker, så det glemmer du bare, ukrudt og mælkebøtter, kommer alligevel. God arbejdslyst
Det er vist meget lang tid siden du har været uden for en dør Henrik. Og der står faktisk heller ikke noget om hvornår operation græsplæne skydes i gang.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis