Punktfundament til kolonihave

Halløj.

Min kæreste og jeg har købt en kolonihave sidste år på omkring 35 kvm, hvor de ca. 15 kvm er en campingvogn hvor huset er bygget rundt om campingvognen, så når man går ind i huset, er der en åbning ind til campingvognen. Dette er imidlertid pi**e irreterende både med hensyn til at det blæser ind på grund af dårlig isolering i campingvognen men også fordi den bare er irreterende generelt. SÅ derfor skal den rives ned her i foråret.

Hertil komme 1000 kroners spørgsmålet, hvordan bygger vi noget nyt op?

Idéen var at lave et punktfundament i forbindelse med resten af huset, og som udgangspunkt lave 6-8 punkter, hvorefter vi vil lægge sveller eller andre former for bjælper ovenpå punkterne for her at kunne bygge et skelet/ramme.

Hertil kommer endnu et 1000 kroners spørgsmål, hvilken rækkefølge og materialer skal der bruges?

Vi tænker på at hæfte dampspær til rammen, isolering også gulv, men men men, er der andre gode idéer?

Mvh Have-entutiasterne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mellibabba.

Og velkommen her på LDS.

Mit råd til jer vil være at i køber et færdigt bygge sæt, der er forklaring og bygge vejledning med i pakken. Der findes fine små hytter på 9,5 og 16 m2. hvor alt er med til en ret over kommelig pris.

Hvis huset ikke skal opvarmes, er der ingen grund til dampspærre, og de små huse er bygget af materialer der let holder på varmen så isolering er en unødvendighed.

Jeg tror ikke i kan bygge et hus billigere ved at købe enkelt delene og selv konstruere et med den viden i har.

Obs. brugte jernbane sveller er forbudt at bruge i private omgivelser.

Det er muligt ! Dog tror jeg at det vil være uklogt at bygge noget nyt i et gammelt skur, så står spørgeren blot med problemet om nogle år hvor det udvendige skal udskiftes.

Derfor dette råd om at bygge helt nyt da det i længden bedst vil kunne svare sig, også hvis de unge mennesker vil sælge på et tidspunkt.

christiannielsen - Lige præcis )

Jørgen - Huset som er bygget udenover campingvognen er fra 2010 så det er ikke så gammelt. Planen var at tage den udendørs beklædning af for bedre at kunne se hvordan det er bygget op.
En anden plan vi havde var at bygge det op på sokkelsten, for vi må ikke støbe fundament i haven. Jeg er bange for at det bliver koldt og utæt hvis ikke der bliver isoleret i gulvet bum bum

Mvh Mellina

Hej Melina.

Ja det er jo en anden snak, jeg ville så lave en bund / Gulv af halvtømmer lagt på et punkt fundament. Eks. 6 x 12 cm. som stilles på højkant med max. 60 cm. afstand imellem så det vil passe med bredden af 100 mm. Rockwool, på undersiden vil jeg sømme kyllinge  tråd fast som bund til isoleringen så skulle der også være en chance for at det ikke bebos af mus. Som gulv kan i vælge det der kaldes tagkryds finer den er mindst 22 mm. tyk og kan så sagtens holde som gulv, lægger du så en vinyl oven på igen vil det være nemt at rengøre.

Annonce
Ja det var en super god idé med hønse net, for det har vi nemlig også snakket meget om hvordan man holder uønsket beboere ude.
Kan jeg få dig til at forklare hvad du mener med 6x12?

Også godt idé med tagkrydsfinér. Vi har klikgulv-brædder som ligger og er klar til at blive lagt på, så dem kan vi jo bare ligge ovenpå tagkrydsfinéren

Mvh Mellina

Træ måles i brede tykkelse og længder, i det her tilfælde anbefaler jeg halvtømmer der er 6 cm. tykt og 12 cm. bredt plus den længde du skal bruge. Du kan sikkert ikke få lige nøjagtigt den længde, så du må tage hvad der er tættest på, det er dog vigtigt at der ikke skal laves samlinger for at nå.

Og så var det altså kyllinge net og ikke hønsenet jeg anbefalede, der er temmelig stor forskel i maske størrelsen.

Håndværkeren skrev den 03-04-2014 21:09:27

Træ måles i brede tykkelse og længder, i det her tilfælde anbefaler jeg halvtømmer der er 6 cm. tykt og 12 cm. bredt ...

 6x12, er det den dimension der hed 2x4 da man målte tømmer i tommer?


Hellere forspørge sig end forgøre sig.
Hønse- eller kyllingenet holder ikke en sk... ude. De bider lige igennem. Når I har lagt strøerne ud, så søm lister på siden ved underkanten. Læg enetnitplader ned i brønden. Så er I fri for dyr og træk.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis