Gulvafløb svømmer over - VVS - Kloak

Hej alle L-D-S'ere

Som ny boligejer har jeg haft stor glæde af indlæggene herinde, men er nu kommet til kort med et problem, som jeg ikke kan finde svar på herinde. 

Det drejer som om et gulvafløb i bryggers. Det er et ret gammelt afløb med indbygget vandlås. Der er 3 tilslutninger, hvoraf et er afblændet. De to andre er hhv. fra håndvask og vaskemaskine. Umiddelbart fungerer afløbet fint ved mindre mængder vand, men når vaskemaskinen tømmer vandet ud, løber det over.

Afløbet er renset grundigt og kan nemt håndtere større mængder vand fra maskine, hvis blot jeg fjerner proppen i den diagonale plade der udgør vandlåsen, så vand og sæbe kan løbe direkte ned i kloakken. Problemet er så "bare" at kloaklugten hurtigt breder sig i rummet og jeg går ud fra at der skal sidde en prop i den diagonale plade... ellers er der jo ingen vandlås. 

Mine spørgsmål går derfor på:
1) om det egentlig er en korrekt installation?
2) Kan man evt. føre et rør/slange fra vaskemaskinetilslutningen og ned under pladen i vandlåsen så vand stiger hurtigere på "bagsiden" og dermed direkte ned i afløbet? Eller blot føre et 90 graders rør direkte fra vaskemaskine og ind gennem den diagonale plade og så sætte en vandlås over gulvet bag vaskemaskine?

Håber ovenstående giver mening (jeg har ikke en dyt forstand på VVS/kloakering) og at svaret er ligetil :-)

På forhånd tak for hjælpen

PS. På billede 1 og 2 ses afløbet fra vaskemaskine samt pladen i vandlåsen (hhv. med og uden prop i) og på billede 3 ses de to andre tilslutninger.  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som der er en forstoppelse længere ude på din kloarkledning. Når du fjerne proppen, kan der komme luft ud af hullet, når vandet løber ind. Når proppen sidder i, skal vandet presse luften foran sig, men det går langsomt pga. forstoppelsen.
Få spulet dine rør/efterset din brønd.
Prøv at hælde et par liter(eller mere) kogende vand i dit afløb. Måske kan du være heldig at opløse noget af det skidt der sikkert er samlet et eller andet sted i dine rør. 

Og ellers ville jeg også mene du skal have dem spulet.

Og velkommen til 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak jeres svar.
Jeg tror ikke det er ude ved brønden problemet er, da det kun er det ene afløb der er problemer med. Jeg har haft en spiral ca. 4 meter gennem afløbet uden at støde på noget. Har forsøgt med ret store mængder afløbsrens og kogende vand. Så må nok ha' fat i kloakmanden.
Igen tak for jeres indlæg.
Mvh.

Jeg ved godt at jeg er sent på den, men kan mit svar hjælpe andre så skal det gives da jeg har samme type afløb og tidligere har haft samme problem:

Hæld afløbsrens i afløbet, vent den tid der står på flasken og hæld derefter varmt vand i afløbet. Det fjerner sjældent problemet. Men tænd for det varme vand i håndvasken og lad det løbe. Brug svuppperen lidt hårdt (Den kan ikke slutte tæt hvorfor du alene kan bruge den trykbølge du kan lave med den).

Efter et lille minut har afløbsrens, varmt vand og svupperen renset afløbet.

Det er en ældre type blucher gulvafløb. med sideudløb. Dem sidder der i 1000 vis af i etageejendomme og andre steder. Det var faktisk den første Johannes Skibbild (grundlægger af blucher metal) han opfandt. Den kunne erstatte de gamle støbejerns vandlåse hvor selve bundproppen sad nede hos underboen. Det er en skål med udløb i siden, og en skrå plade svejset ind i skålen, hvori den prop sidder, som er afmonteret på billedet. når proppen er monteret er det vandlås og er den afmonteret kan man komme til at stikke rense værktøj ind i røret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak. Vi har sådan en gammel vandlås og jeg har ikke kunne finde nogen billeder eller beskrivelse af hvordan den virker. Har døjet med lugt fra vandlås. Nu skal jeg da blot have købt en prop. Tak 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis