Maling af vinduer og andet udvendigt træværk - erfaringer

Hej,

Min kæreste og jeg er ved at købe et 70'er hus. Det er vores første huskøb, så vi er på mange måder helt på bar bund. Mit spørgsmål går på - hvordan vi skal behandle ældre trævinduer samt øvrig udvendig træværk. Det er et 2-plans hus, hvor gavlen er træbeklædt. 

Huset er et 'rigtigt' 70'er hus beboet af et ældre ægtepar, så alt udvendig træ er helt mørkt brunt - og vi vil derfor i første omgang male hvidt, men hvilken fremgangsmåde tilrådes? Jeg har læst forskellige steder på nettet, men er usikker på, om jeg overser noget, eller gør for meget:

1. Rengør træet og evt. slib let med sandpapir
2. Giv træet en grunder
3. Mal træet 2-3 gange til den dækker

I tilfælde af, at min rækkefølge er "ok" - hvad vil folk så anbefale af grunder + maling? Det er vigtigt at vi giver træet de bedste mulige betingelser for at holde i noget længere tid, så vi vil gerne høre fra folk, der har været igennem det samme.

På forhånd mange tak!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til

Det lyder som en helt rigtig fremgangsmåde, hvis der er algebelægninger, så giv det en gang algedræber først og lad det virke en uges tid.

Husk at træet skal være tørt først, inden du maler.

Køb træbeskyttelse af god kvalitet, det synes jeg betaler sig i længden.

Er træet gennemtørt? Dvs med små sprækker osv. giv det grunder.
Ellers:

Afvask med grundrens og eftervask med rent vand.
Er der algebelægning brug noget algefjerner lad det virke en time og vask af.
Slib det godt og grundigt
Plet bart træ med oliegrunder og mal minimum 2 gange. Flugger98 er god. Evt Tinova V.
Hvis træet ikke fejler noget kan det med ordentligt behandling holde lang tid

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Mange tak for svarene.

Er der nogle ting, som vi skal være ekstra opmærksomme, når vi pudser vinduerne? Altså noget yderligere vi kan gøre for at forlænge vinduernes levetid?
Det væsentligste er blot at i altid sørger for at træet er beskyttet af enten en olie maling eller en olie basseret træbeskyttelse.
Skrevet af Håndværkeren på 04 apr 2014 17:37
Det væsentligste er blot at i altid sørger for at træet er beskyttet af enten en olie maling eller en olie basseret træbeskyttelse.
Hvorfor det ?

Tror du lever i oldtiden - de vandbaserede ( emulsionsmaling ) i dag er fuldt ud lige så gode som de rent oliebaserede - tror det har noget med religion at gøre
Jeg bruger udelukkende vandbaserede i dag - selv min tagmaling er vandbaseret.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
EISOE håndværkeren lever skam i oldtiden ;-) Det nemlig rigtigt hvad du skriver, at de vandbbaserede er ligeså gode, hvis ikke bedre. Dem der påstår vandbaserede ikke kan holde, må være fordi de så ikke kan finde ud af at lave forarbejdet ordentligt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Jørgen, jeg maa give dig ret, linoliemaling er det bedste, og det er bevist
https://www.bolius.dk/er-linolie-den-bedste-maling-til-trae-2634/
EISOE tror det er religion, men religion kan ikke bevises, det er bare noget man tror.
Efter den koldeste vinter (i Canada) kan vi bevise at Jesus kunne gaa paa vandet - det skal bare vaere frosset - men det beviser jo ikke at han har eksisteret

Karsten

Ja de moderne vandbaserede træbeskyttelser, er rigtig gode, og nemt med vandbaseret, når penslerne skal renses.

Jeg har rigtig god erfaring med gori 100 advance...

Plasticmaling!! Pffsstt!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også