Hærdning af jern

Undskyld hvis det er i den forkerte tråd. Kunne ikke lige se hvad det skulle være udover snik snak.

Jeg har et langt jern rør som har været brugt til forlængelse af telefonpæl til en antenne.
Og står i den situation at jeg skal bruge en masse vinkelbeslag og der slog det mig at jeg da burde kunne skære røret ud i en masse stykker, og så varme det op til det er rødglødende og så bukke/bøje/hamre det til et vinkelbeslag. Det skal ikke være noget kønt og det kan ikke ses det skal bare kunne holde.
Har læst lidt om at det er meget forskelligt i forhold til jernet og noget det bliver blødt af det og noget bliver så skrøbeligt at det springer osv. 
men jeg skal jo forsøge. 
Men det bedste at gøre er vel at varme det op og så arbejde med det og så skal det vel lynkøles i noget vand hvis jeg ikke tager helt fejl? 
Men tænkte på efter jeg har hamret løs på det, skal jeg så varme det op igen og så lynnedkøle det?

Og det kommer ikke til at være dobbelt selvom det er rundt, skærer det på langs også.
Håber det er til at forstå mvh Niklas 

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er til beslag, er der vel ingen grund til at hærde det?
Dessuden er jernet nok ikke velegnet til hærdning, da det sansynligvis har et lavt indhold af kulstof, og kan derfor ikke hærdes ved at varme op og bratkøle...

Hvis du vil beholde jernets oprindelige egenskaber, lader du det køle langsomt af. (bare lad det ligge til det er kølet af, af sig selv)
Hvorfor skal det ikke hærdes når det er beslag`?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kommer helt an på hvad de beslag skal bruges til.
Men er det eks. blot almindelige vinkelbeslag og lignende, så er belastningen ikke så stor at det er nødvendigt med hærdning.
Ofte er det heller ikke nødvendigt at varme metallet op før du bøjer det.
De gange jeg har bøjet fladjern og rund. er det blot gjort i skruestikken og med hænderne eller en tang. evt. en hammer til at lave skarpt knæk.
Husk nu, hvis du skal bore huller i beslagene, at gøre det inden hærdning (det vil spare dig for en del slibninger af bor ;-) )
Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Nå har prøvet i dag det gik fint og ja når jeg først har åbnet røret op er det nemt nok at bøje det med en hammer det har jeg så gjort. og så har jeg svejset en bolt på tværs for at gøre det kraftigere.

Tænkte på hvad man kan gøre så det ikke ruster så let nu når det er brændt og svejset?

 

zinkspray er god imod rust.
Jo tidligere efter færdiggørelse du behandler det, jo bedre.

Det rør, det er forhåbentlig ikke galvaniseret ?
Ellers er det godt med udluftning, medmindre man vil risikere at få det temmelig skidt.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det var galvaniseret og havde totalt glemt at det var giftigt! Stod godt nok udenfor med det men det stank alligevel.

 

det gør det nemlig ja.
Sidst jeg lavede noget i galvaniseret, endte det med 2 dage på sofaen samt toilettet.


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skal lige høre om i kan svare på det her ellers laver jeg en ny tråd men kan jeg godt svejse almindelige vinkelbeslag fast i rustfrit stål med universal stavelektrode?

 

det bør der ikke være noget i vejen for, blot er det ikke længere rustfrit.
Når jeg laver digler til min smelteovn, er det som regel i rustfrit, men jeg svejser det med en alm. co2 svejser
det holder ganske fint, men som sagt, ruster det.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Ja er godt klar over at det ruster, jeg var bare usikker på om at de der beslag vil kunne smeltes sammen med det rustfrie stål? Der står at det er til lavtlegerede ståltyper?

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også