Hærdning af jern

Undskyld hvis det er i den forkerte tråd. Kunne ikke lige se hvad det skulle være udover snik snak.

Jeg har et langt jern rør som har været brugt til forlængelse af telefonpæl til en antenne.
Og står i den situation at jeg skal bruge en masse vinkelbeslag og der slog det mig at jeg da burde kunne skære røret ud i en masse stykker, og så varme det op til det er rødglødende og så bukke/bøje/hamre det til et vinkelbeslag. Det skal ikke være noget kønt og det kan ikke ses det skal bare kunne holde.
Har læst lidt om at det er meget forskelligt i forhold til jernet og noget det bliver blødt af det og noget bliver så skrøbeligt at det springer osv. 
men jeg skal jo forsøge. 
Men det bedste at gøre er vel at varme det op og så arbejde med det og så skal det vel lynkøles i noget vand hvis jeg ikke tager helt fejl? 
Men tænkte på efter jeg har hamret løs på det, skal jeg så varme det op igen og så lynnedkøle det?

Og det kommer ikke til at være dobbelt selvom det er rundt, skærer det på langs også.
Håber det er til at forstå mvh Niklas 

 

Undskyld hvis det er i den forkerte tråd. Kunne... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
umiddelbart ser jeg ingen problemer i det.
om ikke andet så find et par stykker rest materiale, og prøv det af :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Neubert skal lige høre om det der zinkspray er det ngoet der falder af når det er i saltvand f.eks?

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej
Umiddelbart vil jeg ikke tro der er noget større problem med saltvand, dog ikke noget jeg kan garantere, da jeg kender det fra
bil verdenen, men der finder vi jo også en del salt på vejene, og der holder det ganske godt.

Dog havde vi i båd verdenen, noget drev spray, der blev brugt på bådenes drev.
prøvede lige at søge det, pris ca 350kr pr dåse :-O

Må jeg spørge, hvad beslagene er til ?
det vil gøre det lidt nemmere at finde den rette løsning :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Er i gang med at lave en tømmerflåde  og der har jeg sådan et rustfrit stålbur her http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activeforums_Attach/DSC02520.JPG
Du kan se der er metal lægter på langs imellem dem svejser jeg beslag på stålet og skruer træ lægter imellem dem. Så den ene del af beslagene skal svejses og den anden skal skrues ved træt du ved. Så det skal ikke holde så meget igen..

 

Det er ikke ligefrem min erfaring at zinkspray kan ikke holde/beskytte noget overhovedet. Vil mene det faktisk er ringere end en god alm. rustbeskyttende primer. En gang epoxy primer + epoxy maling er det der holder bedst i saltvand, forudsat du ikke laver helligdage. Det er ikke så dyrt hvis du køber det ved Biltema. Går du derimod til en marineforhandler koster det kassen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har nu gode erfaringer med zinkspray, det forudsætter dog at alt rust er fjernet inden man sprayer, og at det sprayes så hurtigt som muligt efter afrensning

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det er ikke beregnet til rustfrit stål stod der hvilket det meste af mit er. Godt nok er beslagene ikke men de skal svejses til rustfrit stål..

 

Skrevet af NiklasH på 04 apr 2014 20:06

Det er ikke beregnet til rustfrit stål stod der hvilket det meste af mit er. Godt nok er beslagene ikke men de skal svejses til rustfrit stål..


brug noget epoxy primer, når det er noget der skal ud at sejle.

Det rustfrie behøves du jo ikke at prime...

Hvorfor ikke lave det hele i rustfri ????

zinc spray er godt nok ringe. alt hvad der er blevet sprøjtet med det er rustet allerede :b epoxy primer var bedre?

 

Skrevet af NiklasH på 21 maj 2014 13:09
zinc spray er godt nok ringe. alt hvad der er blevet sprøjtet med det er rustet allerede :b epoxy primer var bedre?
Nemmerligsen.     En god alm. primer er bedre og Epoxy bedst. Husk bare at emnerne skal være renset ordentelig af inden, også for overfladerust samt der ingen helligdage er "lagt" i påsmøringen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også