Formodet kobling.

 Følg tråden
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP

Hej Alle LDS'er...

Er ny her på sitet.

Ejer en ældre Fiat Punto 1,2 60 SX fra 96.

Når jeg når de 80 km/t og må slippe farten til de 70 km/t.. for derefter at skulle op i fart igen er det som om speedometer og omdrejninger lige står stille/ i stampe på de 70 km/t.

Koblings pedallen træder jeg gerne helt i bund, men det er som om den ikke skal løftes langt fra bunden fro at tage ved.

Ligeledes har jeg oplevet at det har svært ved at gå i 2 gear.. og når den så gør det ligesom små hopper den, i hvert fald når den er kold. ligeledes i 3.

Er der nogen der har forstand på, hvad disse forhold kan skyldes?

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


rasbak
rasbak
Indlæg: 74
Postnr: 7100
rasbak rasbak
Du har ret.

Ny kobling .........
Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Tja'e, hvis spelometer og omdregninger står stille når du jokker på "sømmet" (formodes at have samme værdier) fejler din kobling ikke noget. Hvis din kobling glider, vil motoromdregningerne faktisk stige. 

At frigangen på pedalen er alt for stor kan sikkert klares med en simpel justering, kan ikke lige hive dytten frem fra hukommelsen  ..........

Men, hvis det er en 96 vil den højst sansynligt have katelysator. Og de beskrevende symtomer kunne godt pege i retning af en defekt lambdasonde.

Der vil sikkert være betydeligt mere hjælp at hente hvis du beskriver symtomerne lidt mere klart. Det meste jeg har skrevet er ud fra gisninger. 
Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
Hej.

Tak for svarene.

rasbak: Det var kort og kontant. Og du er sikker?

Nitter: De symptomer du her nævner der kunne være en lambdasonde. Er det det med kilometer og omdrejninger.

Jeg har faktisk først købt den i 10 mdr sidste år. Anden bil i livet. Så hjælp lige lidt her tak. :-)
Jeg ved at den sandsynligvis er med kabel til koblingen, da det er en 96'er.

Jamen de får ind i mellem som om den begynder at små hoppe... og som sagt "Nogen gange" svært ved at komme i 2 og 3 gear.. og ved start også bak.

Håber godt nok at i har lidt hjælp her. Er squ ked af at stille op ved en mekaniker og så ikke vide, hvad det er der skal laves.

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


grossmann
grossmann
Indlæg: 1059
Postnr: 6520
grossmann grossmann
Hvis din kobling var færdig ville den jo nok glide som nitter skriver. Mon ikke det er nogle tændingsudsættere du oplever? Hvis kobling glider svarer det til at du har koblingspedalen trykket lidt ned så omdr stiger uden farten øges.


 

rasbak
rasbak
Indlæg: 74
Postnr: 7100
rasbak rasbak
Skrevet af NEP på 03 apr 2014 00:08
rasbak: Det var kort og kontant. Og du er sikker?


Nej da  ! Det er jo altid kun en formodning når man sidder flere hundrede kilometer væk og guider på et forum.

At koblingen tager ved efter så kort vandring på en næsten 20 år gammel bil tyder på at den trænger til en ny koblingsbelægning . Du skal ikke bliver forbavset hvis det er mekanikerens konklusion men hvis du er heldig kan det klares med en justering. Jeg vil nok tvivle. At den er svær at få i 2. gear skyldes at den ikke kobler rigtigt ud og kan ødelægge gearkassen på sigt.

De øvrige symptomer du oplever med manglende kræfter v. 70 km/t skyldes sikkert at den trænger til ny rotor/tændkabler og tændrør. Det er en kendt Punto-sygdom - men det er jo ikke jordens største udskrivelse 
Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
Hej.

grossmann: Skal ud og køre i dag, så vil lige lægge mærke til, det du siger med lidt nedtrykket, hvor omdr. stiger uden fart øges.
Har et par brødre begge indenfor autobranchen. Den ene nævnte efter en kort prøvetur.."ikke meget kobling". Men ellers er der ingen hjælp at hente fra brødre. Sådan er familie jo :-(

rasbak: Det er lige derfor jeg prøver på dette forum. Har en aftale med mekaniker i dag kl. 13. Har frohørt mig 2 steder..Den ene ville have 3300 for 3timer og den anden vil have 4500 for 6 timer for det. altså at lave kobling. Men hvad satan hjælper det, når man er bil spasser ;-)

Vil lige tænke over det med ny rotor/tændkabler og tændrør. Men det er jo en bil til en 10.000.. Så det er vel også begrænset, hvad der er klogt at ofre på sådan en "gammel" spand.

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


Klaus Lundstedt
Klaus Lundstedt
Indlæg: 2615
Postnr: 4780
Klaus Lundstedt Klaus Lundstedt
Hej.
At det er sværtat få den i gear når den er kold, er nok fordi motoren tager akslen til gearkassen med rundt når du kobler ud.
Har haft en engang, hvor jeg måtte stoppe motoren ved lyskurve f.eks. og sætte den i  første eller andet for at komme i gang.
Alt i alt tyder den del af fejlene på at der lurer et problem derinde mellem motor og gearkasse.
Så hvis du ikke kender en, der kan lave det sammen med dig en lørdag eftermiddag, så har du hurtigt brugt bilens værdi på rep.

mvh

 varmetossen

Nitter
Nitter
Indlæg: 5934
Postnr: 7700
Nitter Nitter
Din symtombeskrivelse er desværre lidt, øh, "svævende". Derfor er det svært at sætte "fingeren" og sige LIGE det og det. Klog beslutning at lade en profesionel kigge på dytten. Husk lige og få ham til at tjekke oliestanden på gearkassen ved samme lejlighed. 
Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
Hej.

Nitter: Tja... Er squ ikke så erfaren.. Prøver det bedste jeg har lært at beskrive, hvad jeg mærker.
Nu er der professionel på sagen. Den står indtil i morgen på værksted. Koblingen bliver skiftet. Hans ord på det kunne gøres på 3 timer til 3300kr. Men tak for din deltagelse her i svarene.

Klaus Lundstedt: Okay, ... Det lyder ikke godt "lurer noget mellem motor og gearkasse et sted" :-(

Tak til alle der har forsøgt at hjælpe.

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


subwoof
subwoof
Indlæg: 1086
Postnr: 9870
subwoof subwoof
Det lyder som en ny kobling, omkring 4000 er rimeligt for denne operation, inkl. Nye pakdåser "begge veje"] Og i samme omgang selvfølgelig gearkasse olie.
Jeg ville i samme ombæring få ham til t skifte tændkabler og rotor og tændrør, det kan give en benziner et vældigt" pust"
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
Tja.. men det var jo 3300 han sagde.
Kan man regne med det, altså nye pakdåser og gearolie, når det nu er en professionel der er sat på sagen.?
Ellers må man jo gå udfra at han kan holdes op på ikke at have lavet sit arbejde ordentligt!

Må nok lige se tiden an mht. tændrør/kabler og rotor, men tak for oplysningen :-)

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


grossmann
grossmann
Indlæg: 1059
Postnr: 6520
grossmann grossmann
Hvis pakdåserne ikke er utætte lige nu kan du da ikke holde ham op på noget?? Du valgte jo selv det billigste tilbud... Ham der skulle have 4500 har nok i sidste ende givet det bedste tilbud da han sikkert ser pakdåser og gearolie som en selvfølge, og giver sig selv lidt ekstra tid til at kontrollere alt er i orden.

Du har bedt om ny kobling. Skal han så kontrollere svinghjul, motorpakninger, gearkasse pakninger og oliestand, hvis det skal være billigt? Tre timer er ikke meget, men desværre er mekanikerne så pressede i pris at de bliver nødt til at give så stramme tilbud for at få opgaven.

Reparationen du har bedt om bliver jo udført, altså ny koblingsbelægning.


 

NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
grossmann: Nej.. Det skal da ikke bygge bilen op fra bunden, da jeg bad om at få skiftet kobling.
Men skal en tegner der bliver bedt om at tegne et hoved også kun tegne omridset og ikke næse, mund og ører. Nej, vel.

Nej, det kan jeg regne ud, men da jeg snakkede med ham mente han nok at det kun var koblings pladen, ikke noget med udrykkerleje osv.. Da den ingen lyde sagde.
Skal nok lige vende tilbage med melding om reperationen, hvis nogen vil have slutningen med.

Tusind tak for supporten grossmann og i andre. :-)

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


rasbak
rasbak
Indlæg: 74
Postnr: 7100
rasbak rasbak
Grossmann har fuldstændig ret.
Men hør : der er forskel på at reparere på en 18-20 år gammel Punto der (ikke for at fornærme) nok ikke er mere værd end leveringsomkostningerne på en ny bil.
Hvis den kan fixes og er køreklar til 3300 kr i stedet for 4500 kr, så vælger den fornuftige den billige løsning, for man ved at den kører på lånt tid alligevel. Og på en momentsvag Punto er det netop muligt at kun belægning er slidt mens leje og svinghjul stadig kan holde et par år.
På andre momentstærke (ex.HDI`ere), der mener jeg at udrykkerleje, svinghjul og kobling nærmest skiftes som "et sæt" fordi delene i en eller anden grad er slidte da momentet er så kraftigt. Her snakker vi helt andre priser :-)

Så nyd nu at din bil bliver køreklar for en virkelig overkommelig pris.
Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
NEP
NEP
Indlæg: 12
Postnr: 8883
NEP NEP Trådstarter
Hej.

Så kom Punto'en hjem i folden... Blev skiftet koblingssæt, udrykkerleje og Gearkasse Olie for lige under 3300kr.
Super...Hold da kæft, den pedal føltes som når man trykker en finger ned i en pakke Lurpak efter at den har stået på bordet en halvanden times tid. SUPER.

Nu vil jeg som du siger rasbak ud og nyde den forhåbentlige forekommende sommer i en køreklar bil til en over kommelig pris :-)

"Alt kan Læres" ... "Videnskab er en fryd"


/Mvh.


NEP.


Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Gearkasse eller kobling
    Lav-Bil
  2. Skifte kobling og gearkasse
    Lav-Bil
  3. kobling
    Lav-Bil
  4. Støj fra kobling/gearkasse?
    Lav-Bil
  5. Kobling
    Lav-Bil