Terrasseolie skal/skal ikke??

Jeg skal til at lave træterrasse i trykket fyr. Jeg vil egentlig helst undgå at behandle træet så det bare bliver naturligt gråt. Synes jeg har set nogle eksempler på, at behandlet trå hommer til at se grimt ud. Er dog blevet i tvivl om holdbarheden er for dårlig uden behandling, og der måske er større problemer med alger og lignende hvis det er ubehandlet.

Hvad siger jeres erfaring? Går det fint uden, eller SKAL man behandle?

Venlig hilsen

Jens

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, man SKAL ikke behandle. Selv uden behandling bør terrassebrædder kunne holde 10-15 år måske endda længere aha kvaliteten. 

Uanset hvad er det en skidt ide at give våde nyimprægnerede brædder olie. Vent en sæson eller to, så overskudsimpræneringen er vasket af og overfladen er mere modtagelig for olie, og overvej på det tidspunkt, om det er værd af kosmetiske årsager at give brædderne en olie med pigment (eller trætjære) for at give det farve eller om det er værd at give en neutral olie for at holde farven og bare reducere revnedannelser pga udtørring.

Husk i øvrigt ikke at være for generøs med olien, så du får en fedtet overflade, der bliver glat som et spejl når det er vådt.

Jeg har lige lavet en lille terrasse, i trykimprægnerede terrassebrædder, jeg giver den en gang Gori terrasseolie, sidst på sommeren så den har noget at stå imod med efterår og vinter.

Terrasse olien tørre helt på, så det er der ingen problemer med.

Vi har trykimprægnerede terrassebrædder, i en lukket udestue de har fået en behandling ca. hvert 2 år, de holder sig pænere og er nemmere at gøre rene.

Tak for jeres svar. Så jan jeg da i det mindste udsætte beskutningen til sidst på sommeren.

Venlig hilsen

Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også