Kegle til nedsivningstank

Goddag

Jeg er ved at omformere min gårdsplads og dette betyder at det skal være muligt at køre over nedsivningstanken. Nu er der blot et plastiklåg på og ingen brøndkrave.

Niveauet i på toppen af tanken skulle gerne passe med højden som den er nu. Keglens diameter skal være på ø1000mm (http://www.fc-beton.dk/kegler_88.html.)
Hertil skal der dette låg på: http://www.astrup-cement.dk/files/manager/produktfolder/broenddaeksel_60_30_mandehul.pdf

Men så kommer den noget over niveauet. Kan man evt skære noget af kraven/røropføring af på selve septiktanken? Dette betyder jo også at plastlåget på tanken ryger. Kan man mon få et støbejernsdæksel eller lignende der kan dække hele hullet i en ø1000 krave, altså uden betondækslet?

Håber I kan følge mig...

Mvh Mads
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Ja du kan godt få et brønddæksel i den ønskede diameter, bare du vil betale hvad det koster at fremstille det. Det er noget en hver smed vil kunne lave

Hej Jørgen

Det bliver nok lige en tand for dyrt. Jeg tror jeg må have fat i en kloakmester... Kan simpelthen ikke hitte rede i det, plastiklåget på tanken skal gerne blive på, men hvordan pokker åbner man det, hvis der sidder et mindre jerndæksel ovenpå...?
Hvorfor skal plast dækslet blive på, hvis du har et dæksel over længere oppe. Det er da ganske unødvendigt.
Det er min nabo der har oplyst mig at låget skal blive på for at hindre lugtgener. Jerndækslet holder vist ikke på lugten.

Kan jeg blive fri for det plastiklåg og kappe lidt af halsen af på nedsivningstanken, har jeg jo ingen problemer. Jeg er dog blevet obs på at låget kun kan holde til et tryk på 1 tons, det er jo knap en minibil...
Skrevet af Llyngholm på 02 apr 2014 11:23
1. Det er min nabo der har oplyst mig at låget skal blive på for at hindre lugtgener. Jerndækslet holder vist ikke på lugten.

2. Jeg er dog blevet obs på at låget kun kan holde til et tryk på 1 tons, det er jo knap en minibil...

1. Jeg har fået skiftet mit betondæksel til et af støbejern - noget med et krav fra arbejdstilsynet fordi et af beton er for tungt for dem,der skal tømme tanken en gang om året ( i sommerhuset ) - det giver ikke lugtgener.

2. Så er det jo godt at minibilens vægt fordeles på 4 hjul - du kan vel ikke holde på dækslet med alle 4 hjul på en gang

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Jeg har selv sådan en septiktank lige ved siden af huset og der er sådan et støbejerns låg på, der er aldrig lugt gener fra den. Kun når kommunen kommer med slamsugeren og han har tømt den lugter den ikke af lutter lagkage de første par døgn. Så er det overstået, der danner sig meget hurtigt sådan et tørt lag på toppen af tanken der hindre de brugte luft bårne vitaminer i at sprede sig.
du graver frit rundt om, sætter en betonkegle og tilskærer dit opføringsrør i den rette længde, på keglen lægger du dit jerndæksel.
Kan så oplyse at et kørefast dæksel er pænt pebret, keglen er heller ikke den billigste..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis