Ny tilbygning, vindforankring

Hej med Jer,

Er ved at gå i gang med en tilbygning på ca. 25 kvm. Tilbygningen bliver i træ med tegltag. Har netop talt med entreprenøren som skal støbe soklen. Han oplyser, at der ikke skal vindforankring fra sokkel til spær, men der skal istedet nedstøbes gevindstænger som derefter bliver fatgjort på remmen, som jo efterfølgende bliver spændt/skruet fast med spærene.

Er dette korrekt?

Vh.
Martin
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan laves på begge måder, men er det alligevel i træ, ville jeg vælge vindtræksbånd, frem for gevindstænger, er meget nemmere syntes jeg.
Vindtræksbånd ned i fundament op til rem med bånd strammer selvfølgelig.
Hej igen ,

Har fået oplyst at man både kan bruge gevindstængerne til at fastgøre remmen, og derefter ligeledes også bruge gevindstængerne til fastgørelse af bånd som derefter føres op til spærene??
Af hensyn til økonomien vil jeg vælge og bare montere 2 vindtrækbånd i hver side af huset. De kan så samles med 4 m 5 bolte styrke 8.8 almindelig klasse. Det er så rigelig fint. Selvom man bør gøre alt muligt ar det jo mærkeligt at de gamle tage som ikke er forankret ikke blæser af flere gange end de gør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

I ældre murede huse var det en almindelig metode til stormsikring af taget, at der blev indmuret jern otte skifter under murkronen. Jernene rakte op så de kunne boltes til tagremmen. Vægten af de otte skifter er nok til en solid sikring.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Det er jo to forskelige funktioner for de systemer...... Båndet sikre stabiliteten og forankring af remmen sikre mod løftning af spær!

 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis