Bakkemørtel

Hvor længe kan friskblandet bakkemørtel holde sig , hvis det opbevares i en tætsluttet pose i en lukket plastspand ved 10-20 + grader. Er helt klar over det IKKE tåler frost.

HT
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er ren bakke mørtel, altså grus og kalk kan det godt holde sig et års tid i mørke. Har du først blandet cement i er det sket, det vil blive hårdt i løbet af en uge.
Fc beton skriver det kan holde uendeligt såfremt vandindholdet holdes på 7 % eller over. Det må siges og være korrekt, du skal dog væreopmærksom på værdien af det inden du gemmer alt for meget af det til side.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak til Fiahgt for et seriøst og brugbart svar ! Vedr. tråd 17200 : Nu kender jeg ikke opskriften på bakkemørtel i 6470 området, men i 9500 er det mest anvendte bakkesand kornstørrelse 0.4 eller strandsand . Vedr. tilsætning af cement venter vi med, at tilsætte dette indtil mørtelen skal bruges. Ofte iblandes også lidt vand hvorved den kemiske proces ifht. hærdningen igangsættes, men der kan jo være forskelle lokalt ? Jeg skal først fuge mit hus til sommer men, hvis jeg opbevarer det mørkt kan jeg måske allerede blande det nu ?
Jeg kendte i øvrigt engang en jæger der skød på alt der bevægede sig , men han ramte sjældent plet !

HT

Er sand og kalk du vil blande på forhånd? For det kan du udmærket...

Men du kan ikke blande cementen i på forhånd...

Okay så vil jeg forklare mig lidt tydeligere ,som afslutning fra min side, i denne tråd. Min plan var, at købe en hektoliter friskblandet mørtel hos det lokale mørtelværk bestående af bakkesand korn 0,4mm samt 6.6 % kalk. Derefter fylde denne glimrende blanding i plastspande ( i poser ) og derefter opbevare hele herligheden frostfrit. Alt dette i stedet for at købe 20 kg knastøre Weber poser til mange flere penge. Fiahgt har på glimrende vis givet mig svaret ! Ps. Jeg har fuldstændig styr på cementen og blandingsforholdet til fugningen.

HT

Jeg har opbevaret bakkemørtel, i pose, og i en spand med tætsiddende låg, og frostfrit, i et års tid.

Det kan da bruges, men ikke så lækkert som frisk mørtel, så vent med at købe til du skal bruge det.

Sidst jeg købte mørtel (sidste år) gav jeg godt 400 kr for ½ m3 i xl, det var i big bag, jeg hentede selv.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis