Højbed / havemur

Ifbm en ny indkørsel har vi fjernet en masse jord fra vores forhave. Denne jord vil vi bruge i vores baghave hvor vi vil etablere et ca 20m langt højbed i bunden af vores have. Vores baghave går ud til et stort grønt område.

Der er ikke noget i dag - bare et plant stykke jord. Bedet skal være ca 1m højt og 0,5-0,8 m dybt. Bagsiden kan vi (naturligvis) ikke se, og den er heller ikke synlig for andre.

Mit primære spørgsmål går på, hvad jeg kan/skal bruge som "bagvæg" for at holde jorden inde? Det skal blot være den billigst mulige løsning, da det stykke som nævnt slet ikke vil blive synligt for nogle.

Foran vil vi bruge nogle blokke, som vi endnu ikke har lagt os præcis fast på.
Jeg påtænker at grave en 90cm dyb rende hvor disse blokke skal stå som jeg fylder op med stabil grus som stampes af flere omgange. Jeg fylder jord i, samt lidt sand bag muren for at skabe dræn væk fra muren.

Så - hvad kan jeg bruge som bagvæg?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
.. jeg glemte at nævne, at jeg bagerst i mit højbed vil have et hegn på ca 1,3-1,4m højt udover de 1m som bedet er på (ja, det er højt, men der er nogle forhøjninger ude på det grønne område som gør at jeg skal op i denne højde, for at forhindre indkig i haven og det er clearet med kommunen ;-)).

Dvs efter etableringen af højbedet, vil jeg grave stolper ned i højbedet til hegnet, evt støbe dem, og derefter placere hegns profiler.
Du kunne se dig om efter brugte knækfliser. De er ofte til at få for en slik, og er nemme at "stable" oven på hinanden til du når den ønskede højde.

Eller almindelige fliser, stillet på højkant, og holdt på plads af nogle rør, du banker i jorden...

Eller du kan bruge træ... det holder ikke så mange år, men er forholdsvis billigt. 

Du skal nok lave dine stolper til hegnet samtidig med højbedet... jeg ville sætte hegnet bag ved bedet, men det er selvfølgelig en smagssag. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har faktisk et par knækfliser til overs (dog ikke nok til en 20m lang, 1m høj væg). Men kan de holde til "trykket" fra så meget jord hvis man stabler dem i 1m højde, uden at gøre andet?

Grunden til jeg ville sætte hegnet i højbedet, er fordi stolperne "kun" er 2,7m. Og hvis jeg vil have det i en færdig højde på 2,3m ca (1m højbed + 1,3 for hegn) så skulle jeg have nogle stolper på 3,2m, hvilket ikke er muligt med det hegn jeg benytter, desværre
Jeg lavede i vores sidste hus et højbed (for at skjule 2 store træstubbe) af knækfliser. Det var godt nok kun 50-60 cm højt, men det var ganske stabilt. 

Der havde været indkørsel på den ene side, så der var godt med stabilgrus som underlag, og på de andre sider lagde jeg bare en række 50x50 fliser under niveau og "stablede" knækfliserne på dem.

Du kunne eventuelt lave siderne en anelse skå for at modvirke trykket.  

Du skal bare tænke på, det tryk der kommer fra en god efterårs storm, på dit hegn, hvis det "kun" er fast gjort i højbedet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg kunne selvfølgelig også bare sætte stolperne i nogle stolpesko og på den måde få dem op i "fuld højde" selv om jeg sætter dem bag hegnet.
Annonce
En tanke, kunne du ikke murer bagvæggen op evt i natursten?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
jeg ville ikke lave bedet i stablet knækfliser også bagefter bruge det som fundament for et hegn, det skal nok vælte så.. knækfliserne burde nok kunne holde jorden, men det træk en god vind giver på et hegn vil uden tvivl få det til at vælte..

jeg ville enten sætte hegnstoler bag bedet eller gennem bedet men stadig 90 cm ned i jorden med beton støbning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis